Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Vnímání sociálních kompetencí lékaře z pohledu lékaře a z pohledu pacienta v gynekologii a porodnictví

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11210%2F20%3A10419648" target="_blank" >RIV/00216208:11210/20:10419648 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=nI_sqnqFS" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=nI_sqnqFS</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.11118/lifele20201003275" target="_blank" >10.11118/lifele20201003275</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Vnímání sociálních kompetencí lékaře z pohledu lékaře a z pohledu pacienta v gynekologii a porodnictví

  • Popis výsledku v původním jazyce

    V současné době je stále více diskutován stav našeho zdravotnictví. Na jedné straně je považováno za nejvyspělejší systém na světě, na druhé straně je českému zdravotnictví často vytýkáno, že jevíce uplatňován medicínský pohled a psychosociální aspekty jsou opomíjeny. Sociální kompetence jsou u lékaře očekávány, ale stále se nevěnuje dostatek pozornosti jejich definování, rozvíjení a vytváření podmínek pro jejich uplatňování. Je třeba uskutečnit proměnu kurikula sociálně-psychologické přípravy lékařů v pregraduální i postgraduální úrovni. Celoživotní vzdělávání zde hraje významnou roli, protože teprve v každodenní praxi se lékaři mohou dostat do kontaktu s pacienty a rozvíjet svoje sociální kompetence. Výzkum je zacílen na gynekologickou a porodnickou specializaci, kde je potřeba sociálně-psychologického přístupu vnímána jako jedna z nejdůležitějších. Hlavními metodami jsou tři ohniskové skupiny se šesti lékaři a devět polostandardizovaných rozhovorů s rodičkami. Získaná data byla zpracována metodou kódování a vytváření trsů. Výsledky naznačují, že mezi lékaři a pacienty existuje určitá shoda ohledně kategorií sociálně kompetentního chování vůči pacientkám. Rozdíly jsou však ve vnímané důležitosti - lékaři považují za významné sociální kompetence kompetence intrapersonální, zatímco rodičky kompetence interpersonální a komunikační. Tyto výsledky jsou diskutovány s ohledem na důsledky pro budoucí výzkumintervencí v oblasti sociálních kompetencí lékařů v rámci formálního a informálního vzdělávání. Poznatky vycházející přímo z vnímání lékařů a pacientů považujeme za cenné, protože poskytují dalšípohled na to, co je důležité zahrnout do intervencí v oblasti získávání sociálních kompetencí.

  • Název v anglickém jazyce

    Physicians' and Patients' Perceptions of Physicians' Social Competencies in Gynaecology and Obstetrics

  • Popis výsledku anglicky

    The quality and level of the Czech health-care system is a very current and often discussed topic. The Czech health-care system is considered to be the most advanced health system in the world, on the other hand, the Czech health-care system is often criticized for being more &quot;technological&quot; and &quot;scientifical&quot; and that the psychosocial aspects are neglected. The physicians are expected to have acquired social competencies, but not enough attention is paid to defining and developing them as well as creating conditions for their application. We need to change the curriculum for undergraduate and postgraduate physicians&apos; psychosocial preparation. Lifelong learning plays a significant role as doctors can get into contact with patients and develop their social competencies only in everyday practice. The research focuses on gynaecological and obstetric specialization where the need of psychosocial approach is considered essential. The purpose of this research was to determine if there exists an agreement between gynaecologists-obstetricians and patients-women expectations on what behaviour make physicians&apos; social competent behaviour. The main methods used are three focus groups for six doctors and nine semi-standardized interviews with expectant mothers. The obtained data were processed using the method of coding and creation of clusters. The results indicate that there is considerable agreement between physicians and patients on the categories of socially-competent behaviour. However, the differences are in the perceived importance of the competencies; the physicians consider intrapersonal competencies to be the most important, while mothers consider interpersonal and communication competencies to be the most important. These results are discussed with respect to the implications for future research of interventions in the field of physicians&apos; social skills training in formal and informal education. We consider knowledge based directly on the perception of physicians and patients to be valuable because it provides further insight into what is important to include in the education of social competencies.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50101 - Psychology (including human - machine relations)

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2020

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Lifelong Learning – celoživotní vzdělávání

  • ISSN

    1805-8868

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    10

  • Číslo periodika v rámci svazku

    3

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    35

  • Strana od-do

    275-309

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus