Vnímání sociálních kompetencí lékaře z pohledu lékaře a z pohledu pacienta v gynekologii a porodnictví
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11210%2F20%3A10419648" target="_blank" >RIV/00216208:11210/20:10419648 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=nI_sqnqFS" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=nI_sqnqFS</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.11118/lifele20201003275" target="_blank" >10.11118/lifele20201003275</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Vnímání sociálních kompetencí lékaře z pohledu lékaře a z pohledu pacienta v gynekologii a porodnictví
Popis výsledku v původním jazyce
V současné době je stále více diskutován stav našeho zdravotnictví. Na jedné straně je považováno za nejvyspělejší systém na světě, na druhé straně je českému zdravotnictví často vytýkáno, že jevíce uplatňován medicínský pohled a psychosociální aspekty jsou opomíjeny. Sociální kompetence jsou u lékaře očekávány, ale stále se nevěnuje dostatek pozornosti jejich definování, rozvíjení a vytváření podmínek pro jejich uplatňování. Je třeba uskutečnit proměnu kurikula sociálně-psychologické přípravy lékařů v pregraduální i postgraduální úrovni. Celoživotní vzdělávání zde hraje významnou roli, protože teprve v každodenní praxi se lékaři mohou dostat do kontaktu s pacienty a rozvíjet svoje sociální kompetence. Výzkum je zacílen na gynekologickou a porodnickou specializaci, kde je potřeba sociálně-psychologického přístupu vnímána jako jedna z nejdůležitějších. Hlavními metodami jsou tři ohniskové skupiny se šesti lékaři a devět polostandardizovaných rozhovorů s rodičkami. Získaná data byla zpracována metodou kódování a vytváření trsů. Výsledky naznačují, že mezi lékaři a pacienty existuje určitá shoda ohledně kategorií sociálně kompetentního chování vůči pacientkám. Rozdíly jsou však ve vnímané důležitosti - lékaři považují za významné sociální kompetence kompetence intrapersonální, zatímco rodičky kompetence interpersonální a komunikační. Tyto výsledky jsou diskutovány s ohledem na důsledky pro budoucí výzkumintervencí v oblasti sociálních kompetencí lékařů v rámci formálního a informálního vzdělávání. Poznatky vycházející přímo z vnímání lékařů a pacientů považujeme za cenné, protože poskytují dalšípohled na to, co je důležité zahrnout do intervencí v oblasti získávání sociálních kompetencí.
Název v anglickém jazyce
Physicians' and Patients' Perceptions of Physicians' Social Competencies in Gynaecology and Obstetrics
Popis výsledku anglicky
The quality and level of the Czech health-care system is a very current and often discussed topic. The Czech health-care system is considered to be the most advanced health system in the world, on the other hand, the Czech health-care system is often criticized for being more "technological" and "scientifical" and that the psychosocial aspects are neglected. The physicians are expected to have acquired social competencies, but not enough attention is paid to defining and developing them as well as creating conditions for their application. We need to change the curriculum for undergraduate and postgraduate physicians' psychosocial preparation. Lifelong learning plays a significant role as doctors can get into contact with patients and develop their social competencies only in everyday practice. The research focuses on gynaecological and obstetric specialization where the need of psychosocial approach is considered essential. The purpose of this research was to determine if there exists an agreement between gynaecologists-obstetricians and patients-women expectations on what behaviour make physicians' social competent behaviour. The main methods used are three focus groups for six doctors and nine semi-standardized interviews with expectant mothers. The obtained data were processed using the method of coding and creation of clusters. The results indicate that there is considerable agreement between physicians and patients on the categories of socially-competent behaviour. However, the differences are in the perceived importance of the competencies; the physicians consider intrapersonal competencies to be the most important, while mothers consider interpersonal and communication competencies to be the most important. These results are discussed with respect to the implications for future research of interventions in the field of physicians' social skills training in formal and informal education. We consider knowledge based directly on the perception of physicians and patients to be valuable because it provides further insight into what is important to include in the education of social competencies.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
50101 - Psychology (including human - machine relations)
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2020
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Lifelong Learning – celoživotní vzdělávání
ISSN
1805-8868
e-ISSN
—
Svazek periodika
10
Číslo periodika v rámci svazku
3
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
35
Strana od-do
275-309
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—