Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

The Child as a Model Reader of Hans Christian Andersen's fairy tale "Ole Lukoie" The Child as a Model Reader of Hans Christian Andersen's fairy tale "Ole Lukoie"

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11210%2F20%3A10420582" target="_blank" >RIV/00216208:11210/20:10420582 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=bIBrjqs1za" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=bIBrjqs1za</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.14712/24646830.2020.19" target="_blank" >10.14712/24646830.2020.19</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    dánština

  • Název v původním jazyce

    Barnet som modellæser af Hans Christian Andersens eventyr "Ole Lukoie"

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Artiklen er et forsog på at rekonstruere både den voksnes men især barnets forståelseshorisont, som er bygget ind i eventyret &quot;Ole Lukoie&quot;. I min læsning vil jeg primært aktivere Umberto Ecos klassiske kategori modellæser.

  • Název v anglickém jazyce

    The Child as a Model Reader of Hans Christian Andersen's fairy tale "Ole Lukoie" The Child as a Model Reader of Hans Christian Andersen's fairy tale "Ole Lukoie"

  • Popis výsledku anglicky

    Hans Christian Andesen&apos;s fairy tales have long been published in rich illustrated editions aimed at child readers around the world. Yet literary scholars have rarely analysed them as children&apos;s literature. The present article considers this obvious paradox. In it, I take a closer look at the strategy Soren Baggesen&apos;s has aptly called &apos;dobbeltartikulation&apos;. Another scholar of literature, Gorm Larsen, has taken issues with this, stressing that the tales actually do not have two addressees: the difference is, he argues, inherent to the text. This means that the tales can legitimately be read on two levels: a concrete/heuristic reading and a symbolic/hermeneutical reading. In my article, I argue that the text cooperates both with the child reader and with the grown-up reader and this cooperation is evident both in the concrete and the symbolic reading. In my argument, I make use of the classic theory of the model reader as proposed by Umberto Eco. The evidence that I offer for the textual cooperation operating in Andersen&apos;s fairy tales comes from Anderesen&apos;s own statements about the addressee of the tales. I further substantiate this in a discussion of the fairy tales&apos; paratext and peritext. I then contrast these private and public statements with one particular fairy tale, &apos;Ole Lukoie&apos;, specifically the Friday episode of the tale in which a doll called Bertha gets married. Significantly, Andersen named the doll after a real-life little girl who had repeatedly asked him if she could appear in one of his fairy tales. This episode is particularly useful in my reconstruction of the child&apos;s horizon in the fairy tale.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60205 - Literary theory

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/EF16_019%2F0000734" target="_blank" >EF16_019/0000734: Kreativita a adaptabilita jako předpoklad úspěchu Evropy v propojeném světě</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2020

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Acta Universitatis Carolinae. Philologica

  • ISSN

    0567-8269

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    10

  • Číslo periodika v rámci svazku

    2

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    12

  • Strana od-do

    39-50

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus