Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Competing values at public universities: Organisational cultures and job demands-resources in academic departments

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11210%2F21%3A10432951" target="_blank" >RIV/00216208:11210/21:10432951 - isvavai.cz</a>

  • Nalezeny alternativní kódy

    RIV/68081740:_____/22:00545575

  • Výsledek na webu

    <a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=cvKECbQLqr" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=cvKECbQLqr</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.1111/hequ.12311" target="_blank" >10.1111/hequ.12311</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Competing values at public universities: Organisational cultures and job demands-resources in academic departments

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Diverse influences on national higher education (HE) systems result in variability in organisational cultures in academic workplaces. We implemented the competing values model of organisational culture to explore the departmental cultures at Czech public universities and the workplace perceptions of academics from different cultures. The participants (n = 2,229) completed an electronic questionnaire including the Organizational Climate Measure (OCM) as an indicator of departmental culture. The OCM dimensions were processed by k-means cluster analysis, with four emerging clusters in the competing values dimensions of internal-external orientation and low-high control. The clusters included self-actualisation (internal/external, low control), collegial (internal/low control), performance, (external/high control), and fraternity (internal/high control). We argue that the resulting clusters draw from different models of HE governance that historically shaped Czech HE, including state-controlled, market and academic self-governance. Work environment variables related to academic leadership were most significant in distinguishing between the clusters, especially along the control dimension.

  • Název v anglickém jazyce

    Competing values at public universities: Organisational cultures and job demands-resources in academic departments

  • Popis výsledku anglicky

    Diverse influences on national higher education (HE) systems result in variability in organisational cultures in academic workplaces. We implemented the competing values model of organisational culture to explore the departmental cultures at Czech public universities and the workplace perceptions of academics from different cultures. The participants (n = 2,229) completed an electronic questionnaire including the Organizational Climate Measure (OCM) as an indicator of departmental culture. The OCM dimensions were processed by k-means cluster analysis, with four emerging clusters in the competing values dimensions of internal-external orientation and low-high control. The clusters included self-actualisation (internal/external, low control), collegial (internal/low control), performance, (external/high control), and fraternity (internal/high control). We argue that the resulting clusters draw from different models of HE governance that historically shaped Czech HE, including state-controlled, market and academic self-governance. Work environment variables related to academic leadership were most significant in distinguishing between the clusters, especially along the control dimension.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50101 - Psychology (including human - machine relations)

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    Výsledek vznikl pri realizaci vícero projektů. Více informací v záložce Projekty.

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2021

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Higher Education Quarterly

  • ISSN

    0951-5224

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    2021

  • Číslo periodika v rámci svazku

    březen 2021

  • Stát vydavatele periodika

    GB - Spojené království Velké Británie a Severního Irska

  • Počet stran výsledku

    21

  • Strana od-do

    1-21

  • Kód UT WoS článku

    000625196100001

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85101913686