Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

THEMISTIUS AGAINST PORPHYRY (?) ON 'WHY WE DO NOT REMEMBER'

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11210%2F21%3A10435820" target="_blank" >RIV/00216208:11210/21:10435820 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=NU5sYqUYY_" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=NU5sYqUYY_</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.1017/S0009838821000446" target="_blank" >10.1017/S0009838821000446</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    THEMISTIUS AGAINST PORPHYRY (?) ON 'WHY WE DO NOT REMEMBER'

  • Popis výsledku v původním jazyce

    This article sheds new light on Themistius&apos; argument in what is philosophically the most original (and historically the most influential) section of his extant work, namely On Aristotle&apos;s On the Soul 100.16-109.3: here, Themistius offers a systematic interpretation of Aristotle&apos;s &apos;agent&apos; intellect and its &apos;potential&apos; and &apos;passive&apos; counterparts. A solution to two textual difficulties at 101.36-102.2 is proposed, supported by the Arabic translation. This allows us to see that Themistius engages at length with a Platonizing reading of the enigmatic final lines of De anima III.5, where Aristotle explains &apos;why we do not remember&apos; (without specifying when and what). This Platonizing reading (probably inspired by Aristotle&apos;s early dialogue Eudemus) can be safely identified with the one developed in a fragmentary text extant only in Arabic under the title Porphyry&apos;s treatise On the soul. While Themistius rejects this reading, he turns out to be heavily influenced by the author&apos;s interpretation of the &apos;agent&apos;, &apos;potential&apos; and &apos;passive&apos; intellect. These findings offer us a new glimpse into Themistius&apos; philosophical programme: he is searching for an alternative to both the austere (and, by Themistius&apos; lights, distorted) Aristotelianism of Alexander of Aphrodisias and the all too Platonizing reading of Aristotle adopted by thinkers such as Porphyry.

  • Název v anglickém jazyce

    THEMISTIUS AGAINST PORPHYRY (?) ON 'WHY WE DO NOT REMEMBER'

  • Popis výsledku anglicky

    This article sheds new light on Themistius&apos; argument in what is philosophically the most original (and historically the most influential) section of his extant work, namely On Aristotle&apos;s On the Soul 100.16-109.3: here, Themistius offers a systematic interpretation of Aristotle&apos;s &apos;agent&apos; intellect and its &apos;potential&apos; and &apos;passive&apos; counterparts. A solution to two textual difficulties at 101.36-102.2 is proposed, supported by the Arabic translation. This allows us to see that Themistius engages at length with a Platonizing reading of the enigmatic final lines of De anima III.5, where Aristotle explains &apos;why we do not remember&apos; (without specifying when and what). This Platonizing reading (probably inspired by Aristotle&apos;s early dialogue Eudemus) can be safely identified with the one developed in a fragmentary text extant only in Arabic under the title Porphyry&apos;s treatise On the soul. While Themistius rejects this reading, he turns out to be heavily influenced by the author&apos;s interpretation of the &apos;agent&apos;, &apos;potential&apos; and &apos;passive&apos; intellect. These findings offer us a new glimpse into Themistius&apos; philosophical programme: he is searching for an alternative to both the austere (and, by Themistius&apos; lights, distorted) Aristotelianism of Alexander of Aphrodisias and the all too Platonizing reading of Aristotle adopted by thinkers such as Porphyry.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60301 - Philosophy, History and Philosophy of science and technology

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2021

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Classical Quarterly

  • ISSN

    0009-8388

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    71

  • Číslo periodika v rámci svazku

    1

  • Stát vydavatele periodika

    GB - Spojené království Velké Británie a Severního Irska

  • Počet stran výsledku

    7

  • Strana od-do

    379-385

  • Kód UT WoS článku

    000670283800029

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85104302956