Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Globalizace a současné indiánské umění Latinské Ameriky

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11210%2F21%3A10437863" target="_blank" >RIV/00216208:11210/21:10437863 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Globalizace a současné indiánské umění Latinské Ameriky

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Kapitola se zabývá indiánským uměním, které vznikalo v Latinské Americe na přelomu 20. a 21. století. Zabývá se díly, jejichž autoři se otevřeně ke svému indiánskému původu hlásí či ve svých dílech zobrazují indigenistická témata. Text seznamuje čtenáře s tendencemi, které jsou pro indiánské umění na přelomu 20. a 21. století charakteristické a s nimiž měla autorka buď možnost seznámit se in situ, či mohla komunikovat s autory děl (ať už osobně či prostřednictvím sociálních médií a výstav). S ohledem na velikost latinskoamerického regionu se text omezuje na několik následujících okruhů. Text je rozdělen na podkapitoly, v nichž je čtenář nejprve uveden do historického kontextu a posléze je seznámen s fenoménem indiánského umění a jeho konkrétními příklady. Postupně se kapitola zabývá problémem definice indiánského umění a jeho pozicí v současném globalizovaném světě, problematikou textilní tvorby v Mexiku a Kolumbii a jejich srovnání, (re)prezentací Indiánů a jejich umělecké tvorby v muzeích a galeriích, současným pouličním uměním (street art) kolumbijského hlavního města Bogoty a konečně problematikou pořádání bienále věnovaných indiánskému umění na příkladu Chile. Předmětem textu je především otázka, jak se indiánští umělci a indiánské umění vyrovnávají s globalizací a procesy, které ji doprovázejí. Dále se se zabývá tím, jakým způsobem je identita v dílech indiánských umělců a umělkyň pojímána a utvářena, jak se v nich projevují a promítají indiánská témata a motivy a, konečně, jak tuto sféru ovlivňuje stát a jeho instituce. Pozornost přitom bude věnována takovým fenoménům, jako jsou patrimonializace či vztah státu a jeho institucí k nacionalismu, kolonizaci a utváření identit. Pramenem studie jsou především terénní výzkumy a badatelské pobyty, které autorka podnikla v Mexiku a Kolumbii, jakož i odborná literatura a rozhovory s umělci, zejména v případě Chile.

  • Název v anglickém jazyce

    Globalization and the Contemporary Native American art of Latin America

  • Popis výsledku anglicky

    The chapter deals with Native American art, which originated in Latin America at the turn of the 20th and 21st centuries. It examines works of art whose authors openly declare their Indian origins or display indigenous themes in their works. The text acquaints readers with the tendencies that are characteristic of Native American art at the turn of the 20th and 21st centuries and with which the author either had the opportunity to get acquainted in situ or could communicate with the authors of works of art (either in person or through social media and exhibitions). Given the size of the Latin American region, the text is limited to the following areas and issues. The text is divided into subchapters, in which the reader is first introduced to the historical context and then is to the phenomenon of Native American art and its specific examples. Gradually, the chapter approaches the problem of the definition of Native American art and its position in today&apos;s globalized world, the issue of textile fabrication in Mexico and Colombia and their comparison, (re)presentation of Indians and their artistic creation in museums and galleries, contemporary street art of the Colombian capital - the city of Bogota and eventually the issue of organizing a biennial dedicated to Native American art on the example of Chile. The subject of the text is primarily the question of how Native American artists and Native American art cope with globalization and the processes that accompany it. It also deals with the way in which identity is conceived and shaped in the works of Native American artists, how Native American themes and motifs are manifested and projected in them, and, eventually, how this state and its institutions influence this sphere. Attention will be paid to such phenomena as patrimonialization or the relationship of the state and its institutions to nationalism, colonization and the formation of identities. The source of the study is mainly field research and research stays that the author undertook in Mexico and Colombia, as well as professional literature and interviews with artists, especially in the case of Chile.

Klasifikace

  • Druh

    C - Kapitola v odborné knize

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60101 - History (history of science and technology to be 6.3, history of specific sciences to be under the respective headings)

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/EF16_019%2F0000734" target="_blank" >EF16_019/0000734: Kreativita a adaptabilita jako předpoklad úspěchu Evropy v propojeném světě</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)<br>I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2021

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název knihy nebo sborníku

    Původní obyvatelé a globalizace

  • ISBN

    978-80-7465-487-9

  • Počet stran výsledku

    74

  • Strana od-do

    435-508

  • Počet stran knihy

    728

  • Název nakladatele

    Pavel Mervart

  • Místo vydání

    Červený Kostelec

  • Kód UT WoS kapitoly