Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Sovětizace českého ekonomického vysokého školství v 50. letech 20. století

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11210%2F21%3A10438122" target="_blank" >RIV/00216208:11210/21:10438122 - isvavai.cz</a>

  • Nalezeny alternativní kódy

    RIV/00216208:11230/21:10438122

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Sovětizace českého ekonomického vysokého školství v 50. letech 20. století

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Příspěvek shrnuje poznatky z přebírání sovětských zkušeností v oblasti ekonomického vysokého školství v 50. letech 20. století. Soustředil se na analýzu vlivu sovětských zkušeností a témat na kvalitu akademického sboru, dále na pořádání konferencí, školení, zvaní sovětských odborníků, překládání sovětských knih a učebnic, odebírání sovětských časopisů, vysílání do Sovětského svazu učitelů a studentů a budování &quot;sovětských koutků&quot;. Dále se věnuje tezi, že sovětská ekonomická věda zaváděná na ekonomických vysokých školách v Československu vycházela z dogmatického přístupu k dílům klasiků, nebyla schopna odpovídat na aktuální otázky ekonomického vývoje v SSSR a řešit problémy při transformaci ekonomik zemí východního bloku. Dále budou analyzovány negativa, které českoslovenští komunisté převzali při konstituování vysokého ekonomického školství, když se řídili sovětským příkladem vědy. Příspěvek se věnuje tezi, že přímý vliv sovětských poradců nebyl v této oblasti rozsáhlý. Ve druhé části studie autoři nejdříve zhodnotili dosavadní výzkum fenoménu sovětských poradců a poté vytýčili potenciální další hlavní směry výzkumu sovětizace vysokých ekonomických škol. Například zdůraznili potřebu další sociokulturní analýzy pedagogického života, komparace učebních osnov, učebních texů a časopisů sovětských a československých ekonomických vysokých škol, analýzu transferu znalostí a vědomostí v rámci vysílání československých pedagogů a studentů do SSSR. Za velmi důležité autoři považují zaměřit se na komparaci českého a slovenského vysokého ekonomického školství a na propojení českého, slovenského a ruského výzkumu, včetně využití nevydaných pramenů ze zmíněných zemí, a dále na otázku, jaké reálné zkušenosti a vědomosti vzešly ze spolupráce se sovětskou ekonomickou vědou, a jak zasahovala Státní bezpečnost do sovětizace vysokých ekonomických škol.

  • Název v anglickém jazyce

    Sovietization of Czech economic higher education in the 1950s

  • Popis výsledku anglicky

    The study will summarize knowledge about acquiring Soviet experience with economic tertiary education in the 1950s. It focuses on analyzing the influence of Soviet experiences and topics on the quality of the academic staff, organizing conferences, training, inviting Soviet experts, working with Soviet books and materials, subscribing to Soviet journals, sending teachers and students to the USSR, and building &quot;Soviet corners&quot;. The entry also focuses on the thesis that Soviet economic science that was introduced to economic tertiary institutions in Czechoslovakia was based on a dogmatic approach to classics, was not able to respond to current questions of economic progress in USSR, or solve issues during the transformation of economies of Eastern Bloc countries. The entry also analyses the negative aspects that Czechoslovak communists adopted from Soviet scientific examples when constituting economic tertiary education. An example will demonstrate if the main issues with Sovietization were that many communist functionaries lacked experience with the Soviet education system, did not speak Russian, that there was not a sufficient amount of materials (study programs, study plans, curricula, textbooks). The entry will also test the thesis that direct influence of Soviet experts on this field was not very extensive, and will also answer the research question if the Sovietization of economic tertiary education went through significant changes during the first years of the Khrushchev era.

Klasifikace

  • Druh

    C - Kapitola v odborné knize

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60101 - History (history of science and technology to be 6.3, history of specific sciences to be under the respective headings)

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2021

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název knihy nebo sborníku

    Ne-svoboda, despocie a totalitarismus v kultuře a kulturních dějinách

  • ISBN

    978-80-908367-0-9

  • Počet stran výsledku

    16

  • Strana od-do

    296-311

  • Počet stran knihy

    574

  • Název nakladatele

    Historický ústav AV ČR

  • Místo vydání

    Praha

  • Kód UT WoS kapitoly