Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Could it Happen There? Ingmar Bergman, Postwar Czechoslovakia, and Delayed Distribution

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11210%2F21%3A10438334" target="_blank" >RIV/00216208:11210/21:10438334 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=kQN4XW3cSO" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=kQN4XW3cSO</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.1080/15405702.2021.1873995" target="_blank" >10.1080/15405702.2021.1873995</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Could it Happen There? Ingmar Bergman, Postwar Czechoslovakia, and Delayed Distribution

  • Popis výsledku v původním jazyce

    This article analyses the distribution and reception of Ingmar Bergman&apos;s films using the example of Czechoslovakia, within the Soviet sphere of influence, during the twenty-five years following World War II. First, it aims to examine the forms of distribution of Bergman&apos;s films in Czechoslovakia. The article then shifts to the critical as well as cultural-political reception of two particular films: High Tension (1950) and The Silence (1963). Bergman had an ambivalent reputation in socialist Czechoslovakia, and this article seeks to examine the specific nature of this local discourse. Bergman&apos;s cinema entered Czechoslovakia slowly. Screenings of his films were regularly delayed, emerging, when they did, both long after the Swedish premieres and those of other foreign states. This established a tendency I call &quot;delayed distribution&quot;. This practice, comprising different variations, reflected a complex cultural-political context and negotiations encompassing strict distribution approval processes, contractual obligations, and one-time festival screenings. The interplay of these aspects lead to a level of unpredictability and, at times, surprising distribution solutions.

  • Název v anglickém jazyce

    Could it Happen There? Ingmar Bergman, Postwar Czechoslovakia, and Delayed Distribution

  • Popis výsledku anglicky

    This article analyses the distribution and reception of Ingmar Bergman&apos;s films using the example of Czechoslovakia, within the Soviet sphere of influence, during the twenty-five years following World War II. First, it aims to examine the forms of distribution of Bergman&apos;s films in Czechoslovakia. The article then shifts to the critical as well as cultural-political reception of two particular films: High Tension (1950) and The Silence (1963). Bergman had an ambivalent reputation in socialist Czechoslovakia, and this article seeks to examine the specific nature of this local discourse. Bergman&apos;s cinema entered Czechoslovakia slowly. Screenings of his films were regularly delayed, emerging, when they did, both long after the Swedish premieres and those of other foreign states. This established a tendency I call &quot;delayed distribution&quot;. This practice, comprising different variations, reflected a complex cultural-political context and negotiations encompassing strict distribution approval processes, contractual obligations, and one-time festival screenings. The interplay of these aspects lead to a level of unpredictability and, at times, surprising distribution solutions.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60405 - Studies on Film, Radio and Television

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2021

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Popular Communication

  • ISSN

    1540-5702

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    19

  • Číslo periodika v rámci svazku

    2

  • Stát vydavatele periodika

    GB - Spojené království Velké Británie a Severního Irska

  • Počet stran výsledku

    15

  • Strana od-do

    125-139

  • Kód UT WoS článku

    000613776100001

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85099834297