Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Kam se slovotvorbou - v teorii a ve výuce

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11210%2F21%3A10438426" target="_blank" >RIV/00216208:11210/21:10438426 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=H2AVSr-hRn" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=H2AVSr-hRn</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Kam se slovotvorbou - v teorii a ve výuce

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Příspěvek se zamýšlí nad postavením a rolí slovotvorby ve výuce češtiny na základní škole. Úvod stručně připomíná vybrané pojmy, a to slovotvorbu jako disciplínu a její vztah k ostatním jazykovým disciplínám. Hlavní část příspěvku je prakticky zaměřena a nabízí učitelům některá východiska výuky slovotvorby, komentující a ilustrující její cíle, obsah a možnosti motivace a metodologických přístupů. Doporučuje např. zahrnout pragmatické, emocionální, stylistické aspekty odvozených slov nebo doplnit víceslovné pojmenovávací jednotky. Kromě procvičování analýzy již existujících slov je vhodné zaměřit se na vytváření nových slov a brát v úvahu jejich komunikační aspekty. Tyto myšlenky a přístupy jsou ilustrovány příklady ze současné komunikace, včetně nově utvořených slov.

  • Název v anglickém jazyce

    What's the place of word-formation in theory and teaching?

  • Popis výsledku anglicky

    The paper reflects on the position and role of word-formation in the teaching of Czech in primary school. The introduction briefly recalls selected concepts, namely that of word-formation as a discipline and its relationship to other linguistic disciplines. The main part of the paper is practically focused, and it offers teachers some starting points of word-formation teaching, commenting and illustrating its objectives, content and possibilities of motivation and methodological approaches. It explicitly recommends, e. g. to include pragmatic, emotional, stylistic aspects of derived words, or to supplement multi-word naming units. In addition to practicing the analysis of already existed words, it is advisable to focus on producing new words and to take into account their communication aspects. These ideas and approaches are illustrated by examples from contemporary communication, including the most recently created words.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60203 - Linguistics

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2021

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Český jazyk a literatura

  • ISSN

    0009-0786

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    71

  • Číslo periodika v rámci svazku

    3

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    7

  • Strana od-do

    116-122

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus