Kam se slovotvorbou - v teorii a ve výuce
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11210%2F21%3A10438426" target="_blank" >RIV/00216208:11210/21:10438426 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=H2AVSr-hRn" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=H2AVSr-hRn</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Kam se slovotvorbou - v teorii a ve výuce
Popis výsledku v původním jazyce
Příspěvek se zamýšlí nad postavením a rolí slovotvorby ve výuce češtiny na základní škole. Úvod stručně připomíná vybrané pojmy, a to slovotvorbu jako disciplínu a její vztah k ostatním jazykovým disciplínám. Hlavní část příspěvku je prakticky zaměřena a nabízí učitelům některá východiska výuky slovotvorby, komentující a ilustrující její cíle, obsah a možnosti motivace a metodologických přístupů. Doporučuje např. zahrnout pragmatické, emocionální, stylistické aspekty odvozených slov nebo doplnit víceslovné pojmenovávací jednotky. Kromě procvičování analýzy již existujících slov je vhodné zaměřit se na vytváření nových slov a brát v úvahu jejich komunikační aspekty. Tyto myšlenky a přístupy jsou ilustrovány příklady ze současné komunikace, včetně nově utvořených slov.
Název v anglickém jazyce
What's the place of word-formation in theory and teaching?
Popis výsledku anglicky
The paper reflects on the position and role of word-formation in the teaching of Czech in primary school. The introduction briefly recalls selected concepts, namely that of word-formation as a discipline and its relationship to other linguistic disciplines. The main part of the paper is practically focused, and it offers teachers some starting points of word-formation teaching, commenting and illustrating its objectives, content and possibilities of motivation and methodological approaches. It explicitly recommends, e. g. to include pragmatic, emotional, stylistic aspects of derived words, or to supplement multi-word naming units. In addition to practicing the analysis of already existed words, it is advisable to focus on producing new words and to take into account their communication aspects. These ideas and approaches are illustrated by examples from contemporary communication, including the most recently created words.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
60203 - Linguistics
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2021
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Český jazyk a literatura
ISSN
0009-0786
e-ISSN
—
Svazek periodika
71
Číslo periodika v rámci svazku
3
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
7
Strana od-do
116-122
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—