Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Prezentace partikulí ve výuce češtiny pro cizince

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11210%2F21%3A10439115" target="_blank" >RIV/00216208:11210/21:10439115 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=zl.0uqXD_0" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=zl.0uqXD_0</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Prezentace partikulí ve výuce češtiny pro cizince

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Na základě frekvenční analýzy slovních druhů prvního mluveného korpusu češtiny, Pražského mluveného korpusu (PMK), bylo zjištěno, že dle četnosti výskytu je každé sedmé slovo v běžně mluveném projevu partikule. Takto vysoká frekvence zavazuje jednak lingvisty k přesnějšímu popisu a vymezení jejich funkce a užití, jednak lingvodidaktiky k zamyšlení se nad možnostmi a vhodností jejich prezentace při výuce češtiny pro cizince. Po stručném představení hlavních výsledků dosažených při zkoumání partikulí vyskytujících se v PMK budou podrobeny analýze učebnice řady Basic Czech z hlediska zastoupení a užití partikulí v učebnicových textech. Jelikož jsou partikule nedílnou součástí běžně mluveného projevu, kterému mimo jiné jejich adekvátní užití přidává na autenticitě a přirozenosti, k čemuž se jinojazyčný mluvčí musí postupně propracovat, se dál v příspěvku zaměříme na možnosti prezentace partikulí v kurzech češtiny pro cizince a typy vhodných cvičení při jejich osvojování jinojazyčnými mluvčími.

  • Název v anglickém jazyce

    Presentation of Particles in Teaching Czech to Foreigners

  • Popis výsledku anglicky

    Frequency analysis of parts of speech in the first spoken corpus of Czech - Prague Spoken Corpus (PSC) revealed that every seventh word in commonly spoken speech is a particle. Such a high frequency obliges linguists to describe and define their function and use more accurately, as well as teachers of Czech as a foreign language to reflect on the possibilities and suitability of their presentation in teaching Czech to foreigners. After a brief presentation of the main results achieved in the study of particles occurring in PSC, they will be subjected to an analysis of the textbook of the Basic Czech series in terms of the representation and use of particles in textbook texts. Particles are an integral part of commonly spoken speech, and their adequate use, among other things, makes it sound authentic and natural, and a foreign language speaker achieves this gradually. We will further focus on the possibility of presenting particles in Czech courses for foreigners and on the types of appropriate exercises that help foreign language speakers to master them.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60203 - Linguistics

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2021

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Nová Čeština doma &amp; ve světě

  • ISSN

    1805-367X

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    5

  • Číslo periodika v rámci svazku

    12 (2) / 2021

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    14

  • Strana od-do

    27-40

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus