Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Pravěké umění: Evoluce člověka a kultury

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11210%2F21%3A10440959" target="_blank" >RIV/00216208:11210/21:10440959 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Pravěké umění: Evoluce člověka a kultury

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Předmětem publikace Pravěké umění: Evoluce člověka a kultury je zrození lidské kreativity v kontextu evoluce lidstva. Zvláštní pozornost je věnována vývoji, popisu a interpretaci pravěkého umění. V první části knihy je předložen model antropogeneze a evoluce člověka s důrazem na vznik a migraci anatomicky moderních lidí (Homo sapiens). Ústřední kategorií je fenomén kultury, která je vymezena jako nadbiologická adaptivní strategie rodu Homo. V ohnisku teoretické analýzy se tak ocitl každodenní život pravěkých lovců a sběračů, vývojové proměny paleolitické industrie i způsoby využívání jeskyní a převisů. V souvislosti s genezí lidské tvořivosti je analyzován a interpretován také fenomén protoumění - neutilitární artefakty, které byly vytvořeny již v období starého a středního paleolitu. Kniha tímto způsobem reaguje na aktuální diskuse a polemiky věnované genezi symbolických projevů lidského chování. Z tohoto důvodu jsou zde představeny kresebné a malířské projevy lidoopů, které mohou být považovány za doklad toho, že nelze jednoznačně stanovit hraniční čáru oddělující člověka od vyšších afrických primátů. Jako klíčový důkaz zrození lidské výtvarné kreativity a umělecké imaginace jsou prezentována díla parietálního mladopaleolitického umění, jež byla ještě na sklonku 19. století vystavena skepsi, kritice a zpochybňování z hlediska své autenticity. Kniha se pokouší také objasnit smysl a význam pravěkých výtvarných artefaktů prostřednictvím teorií a hypotéz o původu lidské tvořivosti a umění. Druhá část publikace představuje konkrétní umělecké projevy v obdobích mladého paleolitu (aurignacien, gravettien, solutréen a magdalénien) včetně materiální technologie. Mobilní, skalní a parietální umění je systematicky a chronologicky kategorizováno, popsáno a interpretováno v kontextu jejich objevů i aktuálních poznatků. Publikace usiluje jak o hlubší pochopení geneze a vývoje prehistorického umění, tak o identifikaci lidské schopnosti přetvářet svět prostřednictvím symbolů a významů.

  • Název v anglickém jazyce

    Prehistoric Art: The Evolution of Man and Culture

  • Popis výsledku anglicky

    The subject of the publication Prehistoric Art: The Evolution of Man and Culture is the birth of human creativity in the context of human evolution. Special attention is paid to the evolution, description and interpretation of prehistoric art. The first part of the book presents a model of anthropogenesis and human evolution with emphasis on the origins and migration of anatomically modern humans (Homo sapiens). The pivotal category is the phenomenon of culture that is defined as a suprabiological adaptive strategy of the Homo species. Therefore, the theoretic analysis focuses on everyday life of prehistoric hunters and gatherers, evolutionary changes in the Palaeolithic industry and ways of using caves and overhangs. In connection with the genesis of human creativity, the book also analyses and interprets the phenomenon of proto-art, i.e. non-utilitarian artefacts that were made during the Lower and Middle Palaeolithic. The book thus responds to current discussions and disputations concerning the genesis of symbolic manifestations of human behaviour. For this reason, it presents drawings and paintings by anthropoids that can be viewed as evidence that it is impossible to draw a clear line between humans and greater African apes. The book presents pieces of parietal art from the Upper Palaeolithic as the key proof of the birth or human artistic creativity and imagination, whose authenticity was still subject of scepticism, criticism and questioning at the turn of the 20th century. The book also attempts to clarify the purpose and meaning of prehistoric artefacts by the means of theories and hypotheses concerning the origin of human creativity and art. The second part of the publication presents specific artistic manifestations from the Upper Palaeolithic (Aurignacian, Gravettian, Solutrean and Magdalenian) including material technology. Mobile and parietal art is systematically and chronologically classified, described and interpreted in the context of its discovery and recent findings. The publication aspires for a deeper understanding of the genesis and development of prehistoric art as well as for identifying the human ability to reshape the world through symbols and their meaning.

Klasifikace

  • Druh

    B - Odborná kniha

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50404 - Anthropology, ethnology

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2021

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • ISBN

    978-80-246-4758-6

  • Počet stran knihy

    427

  • Název nakladatele

    Univerzita Karlova, Nakladatelství Karolinum

  • Místo vydání

    Praha

  • Kód UT WoS knihy