Paměť živá a zahlazená: Traumatický realismus v prózách Patricka Modiana, Georgese pereca a W. G. Sebalda
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11210%2F21%3A10448051" target="_blank" >RIV/00216208:11210/21:10448051 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=z6.3XEn6bH" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=z6.3XEn6bH</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.14712/23366729.2021.2.8" target="_blank" >10.14712/23366729.2021.2.8</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Paměť živá a zahlazená: Traumatický realismus v prózách Patricka Modiana, Georgese pereca a W. G. Sebalda
Popis výsledku v původním jazyce
This study deals with the question of the representation of memory and trauma in the works of Patrick Modiano, Georges Perec and W. G. Sebald. The study focuses on the possibilities and difficulties of representing the traumatic experience of the Holocaust as well as the tension between the authors' personal memory and the collective and cultural memory expressed in post-war literature. Looking at the individual texts, the study traces various signs of traumatic narrative displayed in them, such as hypertrophied motifs of memory, disruptions of linear chronology or a specific register that makes elements of extreme experience penetrate into the everyday. The study concludes that by means of traumatic narration, the authors find common ground in the ethical imperative of testimony.
Název v anglickém jazyce
The Tension between Active and Obliterated Memory: Traumatic Realism in the Works of Patrick Modiano, Georges Perec and W. G. Sebald
Popis výsledku anglicky
This study deals with the question of the representation of memory and trauma in the works of Patrick Modiano, Georges Perec and W. G. Sebald. The study focuses on the possibilities and difficulties of representing the traumatic experience of the Holocaust as well as the tension between the authors' personal memory and the collective and cultural memory expressed in post-war literature. Looking at the individual texts, the study traces various signs of traumatic narrative displayed in them, such as hypertrophied motifs of memory, disruptions of linear chronology or a specific register that makes elements of extreme experience penetrate into the everyday. The study concludes that by means of traumatic narration, the authors find common ground in the ethical imperative of testimony.
Klasifikace
Druh
J<sub>SC</sub> - Článek v periodiku v databázi SCOPUS
CEP obor
—
OECD FORD obor
60205 - Literary theory
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2021
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Svět literatury
ISSN
0862-8440
e-ISSN
2336-6729
Svazek periodika
31
Číslo periodika v rámci svazku
64
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
18
Strana od-do
121-138
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
2-s2.0-85118476128