Muzejní edukace jako příležitost k inkluzivnějšímu pojetí dějin?
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11210%2F21%3A10468591" target="_blank" >RIV/00216208:11210/21:10468591 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=U.3vbO7ane" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=U.3vbO7ane</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.37520/amnph.2021.006" target="_blank" >10.37520/amnph.2021.006</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Muzejní edukace jako příležitost k inkluzivnějšímu pojetí dějin?
Popis výsledku v původním jazyce
Současné mainstreamové vzdělávání a převažující výklad dějin v muzeích a školách dostatečně nereflektuje historiimenšin žijících v současnosti v České republice. V jakých podobách a v jaké míře se muzea tomuto tématu věnují? Tvoří menšiny plnohodnotnou součást výkladu českých dějin ve veřejném prostoru, nebo jsou vnímány spíše jako okrajová záležitost a jako doplněk k převládajícímu historickému narativu? Článek zkoumá, jak lze využít technologie a muzejní edukaci k doplnění chybějících aspektů české historie, kteréjinak nedostávají dostatečný prostor v muzejních expozicích obecně, v učebnicích dějepisu či samotném vzdělávání. Na příkladu muzejní edukacetyto trendy v textu ilustrují nová cvičení History Lab o romské historii, která jsou v současné době vyvíjena ve spolupráci sÚstavem pro studium totalitních režimů (ÚSTR) a zároveň interaktivní program pro děti mladšího školního věku. Jak mohoutyto aktivity přispívat k inkluzivnějšímu pojetí českých dějin, které zahrnují více než dějiny českého a slovenského obyvatelstva?Jak k tomuto trendu přispívat samotná muzea?
Název v anglickém jazyce
Museum Education as an Opportunity for a More Inclusive Conception of History?
Popis výsledku anglicky
Current mainstream education and the prevailing interpretation of history in museums and schools do not sufficiently reflect the history ofminorities currently living in the Czech Republic. In what forms and to what extent are museums addressing this topic? Do minorities constitute a fully-fledged part of the interpretation of Czech history in the public space, or are they treated more as a peripheral issue and as an addition to the prevailing historical narrative? The article examines how technology and museum education can be used to supplement missing aspects of Czech history thatotherwise do not receive sufficient space in museum exhibitions in general, in history textbooks or education itself. Examples of museum educationthat illustrate these trends in the text are the new History Lab exercises on Romani history that are currently being developed in collaboration withthe Institute for the Study of Totalitarian Regimes (ÚSTR), and at the same time an interactive program for children of younger school age. How canthese activities contribute to a more inclusive conception of Czech history, which entails more than the history of the Czech and Slovak populations?How can museums contribute to this trend?
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
60101 - History (history of science and technology to be 6.3, history of specific sciences to be under the respective headings)
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2021
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Acta Musei nationalis Pragae - Historia
ISSN
2570-6845
e-ISSN
2570-6853
Svazek periodika
75
Číslo periodika v rámci svazku
1-2
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
5
Strana od-do
66-70
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—