Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

When readers fail to form a coherent representation of garden-path sentences

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11210%2F22%3A10449263" target="_blank" >RIV/00216208:11210/22:10449263 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=M7nbnIxOm" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=M7nbnIxOm</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.1177/17470218211037152" target="_blank" >10.1177/17470218211037152</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    When readers fail to form a coherent representation of garden-path sentences

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Various studies within the Good-Enough Approach observe that people often make errors in answering comprehension questions after reading garden-path sentences such as While Anna dressed the baby played in the crib. Recently, it has been claimed that readers form a full syntactic analysis of these sentences, but they do not completely prune the original misanalysis. This article presents evidence that these findings do not hold for all garden-path sentences. The main finding of the Good-Enough Approach-that the comprehension questions targeting the initial misanalysis yield significantly higher rates of incorrect answers after garden-path sentences, in comparison with after control sentences-was replicated here in three self-paced reading experiments on Czech. However, these experiments show a similar pattern of results for other comprehension questions, such as questions targeting an analysis that is not syntactically licensed at any point of processing. These results point out that certain garden-path structures may be very hard to process and that the process of garden-path repair might not be successful at all. Based on these results and the results of previous studies, the idea of a range of difficulty levels for garden-path structures is proposed.

  • Název v anglickém jazyce

    When readers fail to form a coherent representation of garden-path sentences

  • Popis výsledku anglicky

    Various studies within the Good-Enough Approach observe that people often make errors in answering comprehension questions after reading garden-path sentences such as While Anna dressed the baby played in the crib. Recently, it has been claimed that readers form a full syntactic analysis of these sentences, but they do not completely prune the original misanalysis. This article presents evidence that these findings do not hold for all garden-path sentences. The main finding of the Good-Enough Approach-that the comprehension questions targeting the initial misanalysis yield significantly higher rates of incorrect answers after garden-path sentences, in comparison with after control sentences-was replicated here in three self-paced reading experiments on Czech. However, these experiments show a similar pattern of results for other comprehension questions, such as questions targeting an analysis that is not syntactically licensed at any point of processing. These results point out that certain garden-path structures may be very hard to process and that the process of garden-path repair might not be successful at all. Based on these results and the results of previous studies, the idea of a range of difficulty levels for garden-path structures is proposed.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60203 - Linguistics

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2022

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Quarterly Journal of Experimental Psychology

  • ISSN

    1747-0218

  • e-ISSN

    1747-0226

  • Svazek periodika

    75

  • Číslo periodika v rámci svazku

    1

  • Stát vydavatele periodika

    GB - Spojené království Velké Británie a Severního Irska

  • Počet stran výsledku

    22

  • Strana od-do

    169-190

  • Kód UT WoS článku

    000685581000001

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85114706769