Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Básník jako oběť, svědek i žalobce: Kontradějiny v básnické skladbě Ivana Diviše Moje oči musely vidět (1987-1989)

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11210%2F22%3A10449576" target="_blank" >RIV/00216208:11210/22:10449576 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=t7mn3lJ.YK" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=t7mn3lJ.YK</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.51305/cl.2022.01.02" target="_blank" >10.51305/cl.2022.01.02</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Básník jako oběť, svědek i žalobce: Kontradějiny v básnické skladbě Ivana Diviše Moje oči musely vidět (1987-1989)

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Básnickou skladbu Ivana Diviše Moje oči musely vidět (1987-1989) možno považovat za jeden z vrcholných básnických výtvorů i výkonů české poezie na konci 20. století. Její silný účinek spočívá v tom, že spojuje básnické svědectví, (auto)biografickou intimitu a nadosobní, obecně platné sdělení, reflexi univerzálních dějin a moderních českých dějin minulého století, fiktum a faktum. V Divišově skladbě má toto svědectví charakter dramatického svědectví, kdy pozice Divišova skladba je zároveň pozoruhodným příkladem toho, že básnický jazyk může určitým událostem jejich dějinnost propůjčit, ale také, že v básnických textech nejde jen o zprostředkování historického &quot;vědění&quot; nebo &quot;poznání&quot;, ale o zprostředkování zkušenosti s dějinami a zároveň o kritiku dějinné existence a historismu.

  • Název v anglickém jazyce

    The poet as victim, witness and prosecutor Counter-history in the poetic work of Ivan Diviš: My eyes had to see (1987-1989)

  • Popis výsledku anglicky

    Ivan Diviš&apos;s &quot;My Eyes had to See&quot; (1987-1989) can be considered one of the finest poetic creations and performances of Czech poetry at the end of the 20th century. Its powerful effect lies in the fact that it combines poetic testimony, (auto)biographical intimacy, a suprapersonal, generally applicable message and a reflection on universal history and the modern Czech history of the last century in both fiction and fact. It is as if the identity of the poet is actually determined by the testimony: the poet is the one who sees, must see, and bear witness to what he sees.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60205 - Literary theory

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/EF16_019%2F0000734" target="_blank" >EF16_019/0000734: Kreativita a adaptabilita jako předpoklad úspěchu Evropy v propojeném světě</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2022

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Česká literatura

  • ISSN

    0009-0468

  • e-ISSN

    2571-094X

  • Svazek periodika

    70

  • Číslo periodika v rámci svazku

    1

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    29

  • Strana od-do

    29-57

  • Kód UT WoS článku

    000811304600002

  • EID výsledku v databázi Scopus