The politics and the music mainstream in Central and Eastern Europe: introduction
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11210%2F22%3A10449940" target="_blank" >RIV/00216208:11210/22:10449940 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=pRlb2h0Qpx" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=pRlb2h0Qpx</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.1080/25739638.2022.2092259" target="_blank" >10.1080/25739638.2022.2092259</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
The politics and the music mainstream in Central and Eastern Europe: introduction
Popis výsledku v původním jazyce
Analysing the mainstream popular music of Central and Eastern Europe in the last six decades, the role of political authorities in cultural production and consumption has to be particularly considered. Cultural policies were in general based on the enhancement of the cultural process as a universal, enlightening and liberating endeavour that should bring high humanistic values to the wider population. However, the cultural hegemony that the political authorities tried to retain until the late 20th century meant also systematic efforts to control, discipline and orient cultural production and consumption in the interests of the political elite. At this point, the political and music mainstream in the capitalist West and communist East started to significantly diverge.
Název v anglickém jazyce
The politics and the music mainstream in Central and Eastern Europe: introduction
Popis výsledku anglicky
Analysing the mainstream popular music of Central and Eastern Europe in the last six decades, the role of political authorities in cultural production and consumption has to be particularly considered. Cultural policies were in general based on the enhancement of the cultural process as a universal, enlightening and liberating endeavour that should bring high humanistic values to the wider population. However, the cultural hegemony that the political authorities tried to retain until the late 20th century meant also systematic efforts to control, discipline and orient cultural production and consumption in the interests of the political elite. At this point, the political and music mainstream in the capitalist West and communist East started to significantly diverge.
Klasifikace
Druh
J<sub>SC</sub> - Článek v periodiku v databázi SCOPUS
CEP obor
—
OECD FORD obor
60101 - History (history of science and technology to be 6.3, history of specific sciences to be under the respective headings)
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/EF16_019%2F0000734" target="_blank" >EF16_019/0000734: Kreativita a adaptabilita jako předpoklad úspěchu Evropy v propojeném světě</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)<br>I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2022
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Journal of Contemporary Central and Eastern Europe
ISSN
2573-9638
e-ISSN
2573-9646
Svazek periodika
30
Číslo periodika v rámci svazku
2
Stát vydavatele periodika
GB - Spojené království Velké Británie a Severního Irska
Počet stran výsledku
6
Strana od-do
141-146
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
2-s2.0-85133247962