Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Radio Pictures, Blank Transmissions

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11210%2F22%3A10451699" target="_blank" >RIV/00216208:11210/22:10451699 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=kb7bwo--6R" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=kb7bwo--6R</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.1163/25896377-00102001" target="_blank" >10.1163/25896377-00102001</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Radio Pictures, Blank Transmissions

  • Popis výsledku v původním jazyce

    A key aspect of avant-garde practice is the critique of the relation between medium and genre. Following Cage&apos;s chance-procedural experiments, Nam June Paik and Wolf Vostell explored a radical repurposing of medium as technology, transforming TV and radio from sites of broadcast performance to sources of indeterminate electronic sound and image. This in turn fed into a reconception of the verbo-visuo dichotomy as text-effect, or cinemato/graphy, and a parallel conceptualisation of text as sites of transmission. While new media tends towards instantaneous full-immersion virtual reality, mimetic technologies remain haunted by what does not transmit-between sound/image, speech/writing, and in the work of erasure, silence, blankness and noise (all of which acquire the status of aesthetic information). In this relation I propose to examine a piece nominally cast as &quot;cinema&quot;: Derek Jarman&apos;s Blue (1993), a 79-minute poetic meditation in the voices of Jarman, John Quentin, Nigel Terry and Tilda Swinton over a monochrome blue screen (inspired by Yves Klein&apos;s Symphonie Monotone and the tonal quality of IKB). The production of Blue, in the form ostensibly of both a &quot;transmission error&quot; and a &quot;radio picture,&quot; speaks to the idea of invisible cinema. In doing so, Blue harks back to Guy Debord&apos;s anti-cinematic pronouncement &apos;there&apos;s no more cinema, cinema&apos;s dead&apos;: a blank cinema broadcasting from beyond the grave.

  • Název v anglickém jazyce

    Radio Pictures, Blank Transmissions

  • Popis výsledku anglicky

    A key aspect of avant-garde practice is the critique of the relation between medium and genre. Following Cage&apos;s chance-procedural experiments, Nam June Paik and Wolf Vostell explored a radical repurposing of medium as technology, transforming TV and radio from sites of broadcast performance to sources of indeterminate electronic sound and image. This in turn fed into a reconception of the verbo-visuo dichotomy as text-effect, or cinemato/graphy, and a parallel conceptualisation of text as sites of transmission. While new media tends towards instantaneous full-immersion virtual reality, mimetic technologies remain haunted by what does not transmit-between sound/image, speech/writing, and in the work of erasure, silence, blankness and noise (all of which acquire the status of aesthetic information). In this relation I propose to examine a piece nominally cast as &quot;cinema&quot;: Derek Jarman&apos;s Blue (1993), a 79-minute poetic meditation in the voices of Jarman, John Quentin, Nigel Terry and Tilda Swinton over a monochrome blue screen (inspired by Yves Klein&apos;s Symphonie Monotone and the tonal quality of IKB). The production of Blue, in the form ostensibly of both a &quot;transmission error&quot; and a &quot;radio picture,&quot; speaks to the idea of invisible cinema. In doing so, Blue harks back to Guy Debord&apos;s anti-cinematic pronouncement &apos;there&apos;s no more cinema, cinema&apos;s dead&apos;: a blank cinema broadcasting from beyond the grave.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60205 - Literary theory

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/EF16_019%2F0000734" target="_blank" >EF16_019/0000734: Kreativita a adaptabilita jako předpoklad úspěchu Evropy v propojeném světě</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2022

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Journal of Avant-Garde Studies

  • ISSN

    2589-6369

  • e-ISSN

    2589-6377

  • Svazek periodika

    1

  • Číslo periodika v rámci svazku

    2

  • Stát vydavatele periodika

    NL - Nizozemsko

  • Počet stran výsledku

    12

  • Strana od-do

    167-178

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus