"Míč viníka praštil, nemohu to hanět" : Kratochvíle ve staroislandských ságách
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11210%2F22%3A10454023" target="_blank" >RIV/00216208:11210/22:10454023 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
"Míč viníka praštil, nemohu to hanět" : Kratochvíle ve staroislandských ságách
Popis výsledku v původním jazyce
Obsahem staroseverských ság je vždy v první řadě jednak příběh, jednak komentář k různým společenským jevům, zatímco zobrazení každodenní reality je v nich odsunuto do pozadí. Přesto se v nich setkáváme i s popisy různých zábav - především proto, že se takové scény často podílejí na konstrukci dějové linie příběhu i na vytváření společenského komentáře. Na rozdíl od zahálky (ve smyslu pasivního nicnedělání) jsou kratochvíle (ve smyslu organizované kolektivní zábavy) nejen obvykle pozitivně přijímané, ale tvoří nedílnou součást společenských vztahů, jež jsou předmětem ság. Důležitým aspektem kratochvílí je v tomto ohledu jejich veřejný, kolektivní charakter. Scéna s motivem hry může sloužit jako pouhá předzvěst či paralela závažnějších činů, ale jindy může mít zdánlivě bezvýznamná šarvátka během veřejně konaných sportovních her závažné důsledky. V jiných případech koncept "pouhé hry" naopak dovoluje postavám zachovat mír i po násilném střetu při zápasu, protože se na tuto situaci nemusejí vztahovat společenská pravidla uplatňovaná v případě skutečného boje. Vždy záleží jednak na okolnostech v rámci děje, jednak na významu dané scény coby společenského komentáře. Pokud si všech těchto aspektů epizod o hrách, zápasech a hostinách v ságové literatuře všímáme, mohou nám prozradit mnohem víc než jen to, jak se staří Seveřané bavili.
Název v anglickém jazyce
"The ball hit the culprit, I do not regret it" : Pastime in the Old Icelandic sagas
Popis výsledku anglicky
The Old Norse sagas are typically focused on the story and on comments on various social phenomena, whereas depictions of everyday reality remain in the background. The sagas nevertheless contain descriptions of pastimes - mainly because such scenes often contribute to the construction of the storyline and of the social commentary. Unlike idleness (in the sense of passive inactivity), pastime (in the sense of organized collective entertainment) is usually not just socially approved, but it is an inseparable part of the social relationships that are the object of the sagas. In this respect, an important aspect of pastime is its public, collective character. A scene featuring the motif of a game can serve as a means of foreshadowing more serious events, but a seemingly insignificant brawl during public sports games can sometimes lead to serious consequences. In other cases, by contrast, the concept of "it's just a game" allows the characters to retain peace even after a violent clash during the match, because the social rules concerning real fights do not apply to such situations. It all depends on the circumstances at the level of plot, as well as on the meaning of the episode at the level of social commentary. If we pay attention to all these aspects of episodes depicting games, wrestling matches, and feasts in the saga literature, they can tell us much more than just what the Old Norsemen did to pass the time.
Klasifikace
Druh
C - Kapitola v odborné knize
CEP obor
—
OECD FORD obor
60500 - Other Humanities and the Arts
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2022
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název knihy nebo sborníku
Oddech a zahálka. Čas bez práce ve středověké Evropě
ISBN
978-80-7422-892-6
Počet stran výsledku
21
Strana od-do
225-245
Počet stran knihy
340
Název nakladatele
Nakladatelství Lidové noviny
Místo vydání
Praha
Kód UT WoS kapitoly
—