Places of Memory, Places of Meeting: Surb Karapet in the Testimony of an Armenian Traveler from 17th Century Poland
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11210%2F22%3A10454599" target="_blank" >RIV/00216208:11210/22:10454599 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://doi.org/10.56549/29537819" target="_blank" >https://doi.org/10.56549/29537819</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.56549/29537819" target="_blank" >10.56549/29537819</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
francouzština
Název v původním jazyce
Lieux de mémoire et les lieux de rencontre: sourb Karapet dans le témoignage d'un voyageur arménien de la Pologne du XVIIème siècle
Popis výsledku v původním jazyce
St. Jean Baptiste était considéré comme le sanctuaire le plus important de l'est de l'Anatolie et du sud du Caucase (après Etchmiadzin et Jérusalem). Ce monastère avait en raison de son caractère cosmopolite sa place unique parmi les autres sites de pélèrinages (il en resta jusqu'a sa destruction pendant la Première Guerre mondiale). Ses environs, toute la plaine de Moush et rive ouest du lac de Van formait le paysage de mémoire, littéralement parsemé de monastères, de processions de pèlerins, des histoires de miracles et de dialogues interreligieux. Comme ça, Siméon a créé dans ses récits de voyage une carte mentale des lieux saints de la religion apostolique.
Název v anglickém jazyce
Places of Memory, Places of Meeting: Surb Karapet in the Testimony of an Armenian Traveler from 17th Century Poland
Popis výsledku anglicky
Long-standing tradition of ukht or sacred pilgrimage - multifaceted phenomenon which appeared not only in Armenian Apostolic Church of course - emerged already in first centuries after adoption of Christianity, developed throughout Middle Ages both in Armenia, Cilicia and worldwide Diaspora and finally reached its peak of popularity, followed by a certain decline (according to testimony of contemporary sources as Simeon of Poland) during 16th and 17th centuries. Simeons' Travel Accounts show a certain decay of Armenian pilgrimage to traditional sites as Rome and Santiago de Compostella, caused on the one hand by political instability in the region of Anatolia and Levant, on the other hand by lack of central authority (the fall of Cilician Kingdom in 1375, the transfer of Catholicosate back to Great Armenia in 1441, the "Isfahan capture" of Armenian catholicoi at the very beginning of 17th century etc.). Nevertheless, the pilgrim status of sacred places as Jerusalem or more local sanctuaries as saint Karapet (Holy Precursor) near the town of Mush or Caesarea remained unchanged.
Klasifikace
Druh
O - Ostatní výsledky
CEP obor
—
OECD FORD obor
60500 - Other Humanities and the Arts
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2022
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů