A pak začala mánie : České teenagerovské komedie jako svébytný filmový cyklus nultých let
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11210%2F22%3A10468793" target="_blank" >RIV/00216208:11210/22:10468793 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=LqBR_WbsNT" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=LqBR_WbsNT</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.58193/ilu.1737" target="_blank" >10.58193/ilu.1737</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
A pak začala mánie : České teenagerovské komedie jako svébytný filmový cyklus nultých let
Popis výsledku v původním jazyce
Když 4. listopadu 2004 vstoupila teenagerovská komedie Snowboarďáci do kin, záhy se stala senzací. Celovečerní debut Karla Janáka byl přitom pozoruhodný ve dvou ohledech. Jednak se komedie obracela na dospívající publikum, tedy publikum, jež domácí kinematografie nějakou dobu opomíjela, a současně stimulovala tvorbu tematicky spřízněných filmů. Studie si pokládá otázku, zda je možné o této malé skupině teenagerských komedií produkovaných během nultých let uvažovat jako o filmovém cyklu. K tomuto účelu využívá model vývoje filmového cyklu navržený Richardem Nowellem, který pomáhá zachytit jedinečnost cyklu ve vybraném období. Jelikož však jeho aplikace na český filmový průmysl přináší určitá úskalí, je u každého filmu zvážena jeho produkční historie. Studie poprvé odhaluje podrobnosti o tom, jak se jednotliví producenti orientovali na zisk, a jak při výrobě svých filmů pracovali s konceptem žánru a filmového cyklu. Touto cestou text zpochybňuje kauzální vývoj cyklu a ukazuje, jak k jeho vzniku i zániku přispělo hned několik faktorů.
Název v anglickém jazyce
And Then the Mania Began : Czech Teen Comedies as a Peculiar Film Cycle of the 2000s
Popis výsledku anglicky
Shortly after its theatrical release on November 4, 2004, the Czech teen comedy Snowboarďáci (The Snowboarders) became a sensation. The success of Karel Janák's full-length debut was remarkable in two respects. On the one hand, the comedy aimed at a teenage audience, that is, an audience that domestic cinema neglected for some time. At the same time, The Snowboarders stimulated the production of thematically related films. This study explores whether it is possible to consider this small group of teen comedies produced during the 2000s as a film cycle. For this purpose, the article uses a model of film cycle development proposed by Richard Nowell. The scheme helps us to capture the uniqueness of the teenage cycle at a given time. However, its application to the Czech film industry shows certain limits. That is why the production practices of each film are considered. For the first time, the study reveals details on how individual producers aimed for profit and how they worked with the concept of genre and film cycle while producing their films. In sum, the study questions the causal development of the cycle and shows how several factors contributed to its formation and demise.
Klasifikace
Druh
J<sub>SC</sub> - Článek v periodiku v databázi SCOPUS
CEP obor
—
OECD FORD obor
60405 - Studies on Film, Radio and Television
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2022
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Iluminace
ISSN
0862-397X
e-ISSN
2570-9267
Svazek periodika
34
Číslo periodika v rámci svazku
3
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
19
Strana od-do
5-23
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
2-s2.0-85149320207