Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

O filosofickém eskapismu

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11210%2F23%3A10457972" target="_blank" >RIV/00216208:11210/23:10457972 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=fjC45Ng9l-" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=fjC45Ng9l-</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.46854/fc.2023.1r.21" target="_blank" >10.46854/fc.2023.1r.21</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    O filosofickém eskapismu

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Studie je věnována problematice filosofického pesimismu a eskapismu v díle Emmanuela Lévinase a Arthura Schopenhauera. Vycházím z Lévinasových raných textů O úniku (De l&apos;évasion), Existence a ten, kdo existuje (De l&apos;existence a l&apos;existant) a Čas a jiné (Le temps et l&apos;autre), v nichž francouzský fenomenolog zastává silně pesimistické stanovisko a kde taktéž formuluje metafyzickou potřebu po &apos;úniku z bytí.&apos; Stejnou tendenci-tj. potřebu uniknout z nehostinné existenciální situace-poté sleduji v Schopenhauerově stěžejním spise Svět jako vůle a představa (Die Welt als Wille und Vorstellung). V první části studie (i) tematizuji nálady nudy (Schopenhauer) a znepokojení (Lévinas), v kterých se oběma autorům bytí vyjevuje coby nehostinné. Následně (ii) zkoumám metafyzické předpoklady Schopenhauerova a Lévinasova pesimismu a eskapismu, respektive tedy non-teistická východiska jejich filosofických koncepcí. Ve třetí části se (iii) soustřeďuji na předpoklady zkušenostní, konkrétně na negativní formy zkušenosti subjektu se světem-tj. zkušenosti fyzického i psychického utrpení, existenciální osamělosti a bezcílnosti. Poslední část studie stručně (iv) načrtává rozličné &apos;vektory úniku&apos; z bytí, které oba autoři nabízejí: Schopenhauer vytyčuje cestu ven z bytí-směrem k nicotě-skrze asketismus, skrze postupné umrtvování všech tělesných i duševních tužeb. Lévinas se v raných textech naopak upíná k emoci potěšení (plaisir), jejíž extatičnost poukazující k transcendenci se mu zdá být-jakkoli však stále nedostačující-cestou k vystoupení z bytí; v pozdních tvorbě poté Lévinas nachází řešení v obratu k etice.

  • Název v anglickém jazyce

    On Philosophical Escapism

  • Popis výsledku anglicky

    The study is concerned with the issue of philosophical pessimism and escapism in the work of Emmanuel Levinas and Arthur Schopenhauer. I start from Levinas&apos; early texts On Escape (De l&apos;évasion), Existence and Existents (De l&apos;existence a l&apos;existant ) and Time and the Other (Le temps et l&apos;autre), in which the French phenomenologist holds a strongly pessimistic point of view and where he also formulates a metaphysical need for an &quot;escape from being.&quot; That same tendency - i.e. the need to escape from an inhospitable existential situation - is then examined in Schopenhauer&apos;s seminal work The World as Will and Representation (Die Welt Als Wille Und Vorstellung). In the first part of the study (i), I thematize the moods of boredom (Schopenhauer) and anxiety (Levinas), in which being appears to both authors as inhospitable. I then examine (ii) the metaphysical assumptions of Schopenhauer&apos;s and Levinas&apos; pessimism and escapism, or more precisely the non-theistic starting points of their philosophical concepts. In the third part (iii), I focus on experiential assumptions, specifically on negative forms of the subject&apos;s experience with the world - i.e. the experience of physical and psychological suffering, existential loneliness and aimlessness. The last part of the study (iv) briefly outlines the various &quot;escape vectors&quot; from being that both philosophers offer: Schopenhauer demarcates the way out of being - towards nothingness - through asceticism, through the gradual mortification of all bodily and spiritual desires; Levinas, to the contrary, holds in his early texts onto the emotion of pleasure [plaisir], whose ecstaticity pointing to transcendence seems to be for him - however inadequate it remains - a pathway towards the exit from being; in his late work, Levinas then finds a solution in the turn towards ethics.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60301 - Philosophy, History and Philosophy of science and technology

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2023

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Filosofický časopis

  • ISSN

    0015-1831

  • e-ISSN

    2570-9232

  • Svazek periodika

    71

  • Číslo periodika v rámci svazku

    1

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    21

  • Strana od-do

    21-41

  • Kód UT WoS článku

    001018588700002

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85152670418