Special Colloquial Vocabulary in Speech of a Business Coach (Based on the Speeches of Irina Khakamada)
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11210%2F23%3A10464607" target="_blank" >RIV/00216208:11210/23:10464607 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=nBDnh4ijQt" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=nBDnh4ijQt</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
ruština
Název v původním jazyce
Stilističeski snižennaja leksika v reči biznes-trenera (na materiale vystuplenij Iriny Chakamady)
Popis výsledku v původním jazyce
Reč biznes-trenerov otličaetsja stremleniem govorjaščego okazat vlijanie na soznanie recipienta blagodarja ispolzovaniju različnych jazykovych sredstv. Adresant učityvaet ne tolko cel kommunikacii (informirovanie, privlečenie vnimanija / razvlečenie, ubeždenie), no i ee sintetičeskij charakter, sočetajuščij v sebe vertikalnye i gorizontalnyj vektory. Govorjaščij pytaetsja zavoevat i uderžat raspoloženie auditorii, polučit ee podderžku, ponimanie i doverie blagodarja kompleksnomu vozdejstviju na čuvstva, emocii i podsoznanie adresata, a takže na demonstraciju prinadležnosti k gruppe ((svoich}}. Odnoj iz osobennostej reči Iriny Chakamady v roli biznes-trenera javljaetsja upotreblenie stilističeski snižennoj leksiki (molodežnyj sleng, argo, vulgarizmy, obscennaja leksika).
Název v anglickém jazyce
Special Colloquial Vocabulary in Speech of a Business Coach (Based on the Speeches of Irina Khakamada)
Popis výsledku anglicky
The speech of business coaches is distinguished by the speakerʼs desire to influence the mind of the recipient through the use of various linguistic means. The addresser takes into account not only the goal of communication (informing, attracting attention / entertainment, persuasion), but also its synthetic character, which combines vertical and horizontal vectors. The speaker is trying to gain and keep the sympathy of the audience, get its support, understanding, and trust by complexly influencing the feelings, emotions, and subconscious of the addressee, as well as by demonstrating belonging to the "In-group". One of the features of Irina Khakamadaʼs speech as a business coach is the use of special colloquial vocabulary (youth slang, argot, vulgarisms, obscene vocabulary).
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
60203 - Linguistics
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2023
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Opera Slavica
ISSN
1211-7676
e-ISSN
2336-4459
Svazek periodika
2023
Číslo periodika v rámci svazku
2
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
16
Strana od-do
41-56
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—