Boj o volnou plochu. Slepotisk na české knižní vazbě 16. století dle databáze NUSK a Strahovské knihovny v Praze
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11210%2F23%3A10469467" target="_blank" >RIV/00216208:11210/23:10469467 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://publications.cuni.cz/page/typology" target="_blank" >https://publications.cuni.cz/page/typology</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Boj o volnou plochu. Slepotisk na české knižní vazbě 16. století dle databáze NUSK a Strahovské knihovny v Praze
Popis výsledku v původním jazyce
Publikace stojí na pomezí knižní kultury a dějin umění. Zkoumá výzdobné koncepty slepotisku na knižních vazbách českého původu 16. století. Ukazuje se, že přístup knihvazačské dílny i přístup zákazníka k výzdobě byl ovlivněn skladbou nářadí (kolek, váleček, plotna), mentalitou nebo sociálním, finančním i vzdělanostním zázemím. Poněvadž se česká, převahou utrakvistická společnost nemohla dlouho zbavit závislosti na pozdně středověkém způsobu života, průvodní jev výzdobných konceptů tvořilo napětí mezi strachem z prázdnoty a volnou plochou. Od tohoto nového zjištění se odvíjejí otázky, do jaké míry byl český slepotisk 16. století proněmecký a zda je vůbec vhodné při jeho hodnocení paušálně uplatňovat renesanční kritéria. Publikaci doplňují bohaté rejstříky a ca 540 barevných fotografií a nákresů.
Název v anglickém jazyce
The struggle for the free space. Blind printing on Czech 16th century bookbindings according to the NUSK database and the Strahov Library in Prague
Popis výsledku anglicky
This publication stands at the boundary between book culture and the history of art. It explores blind printing decorative concepts on 16th century book bindings of Czech origin. It is demonstrated that the approach of a bookbinding workshop and the approach to decoration on the part of the client were influenced by the selection of tools available (stamp, roller, plate), by their mentality, and by their social, financial and educational background. Since Czech society, Utraquist by nature, was unable for a long time to rid itself of its dependence on its late medieval lifestyle, an accompanying feature of these decorative concepts was the tension between the fear of emptiness (horror vacui) and the free space. From this new finding arise the questions of to what extent Czech blind printing of the 16th century was pro-German and whether it is appropriate to apply Renaissance criteria when evaluating it. The publication is accompanied by full indexes and approximately 540 colour photographs and illustrations.
Klasifikace
Druh
B - Odborná kniha
CEP obor
—
OECD FORD obor
50802 - Media and socio-cultural communication
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2023
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
ISBN
978-80-88009-31-3
Počet stran knihy
703
Název nakladatele
Královská kanonie premonstrátů na Strahově
Místo vydání
Praha
Kód UT WoS knihy
—