Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Byron's Experiments in Drama: 1820-1822

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11210%2F23%3A10471660" target="_blank" >RIV/00216208:11210/23:10471660 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="http://doi.org/10.1017/9781108953863.011" target="_blank" >http://doi.org/10.1017/9781108953863.011</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.1017/9781108953863.011" target="_blank" >10.1017/9781108953863.011</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Byron's Experiments in Drama: 1820-1822

  • Popis výsledku v původním jazyce

    New chapter for the expanded second edition, not previously included in the first edition of the Companion (CUP, 2004). Reading Byron&apos;s dramas through the conceptual framework of modern play theory helps us appreciate the works of 1820-22 as a unique experimental project. If we focus on Byron&apos;s transgressive playfulness both in terms of genre expectations and the ethos of his original sources (ranging from the Bible and the apocrypha to historical accounts and popular fictional narratives), we may disambiguate some of the more persistent critical quandaries, such as Byron&apos;s unsystematic thinking or lack of dramatic rigueur. Rather than aloof carelessness, these dramas clearly attest to Byron&apos;s critical insight into the limits of the authoritative, be it religious or historical, and form a key part of his lifelong exploration of liberty, where the personal is inextricably linked to the political. Play, and playing, for Byron, is one of the key concepts of cultural history.

  • Název v anglickém jazyce

    Byron's Experiments in Drama: 1820-1822

  • Popis výsledku anglicky

    New chapter for the expanded second edition, not previously included in the first edition of the Companion (CUP, 2004). Reading Byron&apos;s dramas through the conceptual framework of modern play theory helps us appreciate the works of 1820-22 as a unique experimental project. If we focus on Byron&apos;s transgressive playfulness both in terms of genre expectations and the ethos of his original sources (ranging from the Bible and the apocrypha to historical accounts and popular fictional narratives), we may disambiguate some of the more persistent critical quandaries, such as Byron&apos;s unsystematic thinking or lack of dramatic rigueur. Rather than aloof carelessness, these dramas clearly attest to Byron&apos;s critical insight into the limits of the authoritative, be it religious or historical, and form a key part of his lifelong exploration of liberty, where the personal is inextricably linked to the political. Play, and playing, for Byron, is one of the key concepts of cultural history.

Klasifikace

  • Druh

    C - Kapitola v odborné knize

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60205 - Literary theory

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/EF16_019%2F0000734" target="_blank" >EF16_019/0000734: Kreativita a adaptabilita jako předpoklad úspěchu Evropy v propojeném světě</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2023

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název knihy nebo sborníku

    The Cambridge Companion to Byron

  • ISBN

    978-1-108-84488-8

  • Počet stran výsledku

    12

  • Strana od-do

    144-155

  • Počet stran knihy

    329

  • Název nakladatele

    Cambridge University Press

  • Místo vydání

    Cambridge

  • Kód UT WoS kapitoly