Language proficiency and sonorant devoicing in English plosive-sonorant clusters
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11210%2F23%3A10475278" target="_blank" >RIV/00216208:11210/23:10475278 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=3zIMcl71lN" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=3zIMcl71lN</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.18778/1731-7533.21.4.06" target="_blank" >10.18778/1731-7533.21.4.06</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Language proficiency and sonorant devoicing in English plosive-sonorant clusters
Popis výsledku v původním jazyce
This article explores the timing of phonetic voicing in plosive-sonorant clusters in English. VOT was measured in two groups of Czech learners with different proficiency levels and a native English control group. The hypothesis was that cross-language differences in the implementation of the voicing contrast would be reflected in lower devoicing by the nonnative speakers, modulated by proficiency. 24 participants read a text with plosive-sonorant clusters (such as in plan or troops). The study found that less proficient speakers exhibited smaller degrees of devoicing compared to more proficient speakers, who however did not differ from the native controls. In line with the absence of devoicing in Czech secondary school textbooks, the results provide insight into the interplay between language proficiency and pronunciation details in L2 acquisition.
Název v anglickém jazyce
Language proficiency and sonorant devoicing in English plosive-sonorant clusters
Popis výsledku anglicky
This article explores the timing of phonetic voicing in plosive-sonorant clusters in English. VOT was measured in two groups of Czech learners with different proficiency levels and a native English control group. The hypothesis was that cross-language differences in the implementation of the voicing contrast would be reflected in lower devoicing by the nonnative speakers, modulated by proficiency. 24 participants read a text with plosive-sonorant clusters (such as in plan or troops). The study found that less proficient speakers exhibited smaller degrees of devoicing compared to more proficient speakers, who however did not differ from the native controls. In line with the absence of devoicing in Czech secondary school textbooks, the results provide insight into the interplay between language proficiency and pronunciation details in L2 acquisition.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
60203 - Linguistics
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/EF16_019%2F0000734" target="_blank" >EF16_019/0000734: Kreativita a adaptabilita jako předpoklad úspěchu Evropy v propojeném světě</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)<br>I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2023
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Research in Language
ISSN
1731-7533
e-ISSN
2083-4616
Svazek periodika
21
Číslo periodika v rámci svazku
4
Stát vydavatele periodika
PL - Polská republika
Počet stran výsledku
17
Strana od-do
443-459
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—