Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Language proficiency and sonorant devoicing in English plosive-sonorant clusters

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11210%2F23%3A10475278" target="_blank" >RIV/00216208:11210/23:10475278 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=3zIMcl71lN" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=3zIMcl71lN</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.18778/1731-7533.21.4.06" target="_blank" >10.18778/1731-7533.21.4.06</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Language proficiency and sonorant devoicing in English plosive-sonorant clusters

  • Popis výsledku v původním jazyce

    This article explores the timing of phonetic voicing in plosive-sonorant clusters in English. VOT was measured in two groups of Czech learners with different proficiency levels and a native English control group. The hypothesis was that cross-language differences in the implementation of the voicing contrast would be reflected in lower devoicing by the nonnative speakers, modulated by proficiency. 24 participants read a text with plosive-sonorant clusters (such as in plan or troops). The study found that less proficient speakers exhibited smaller degrees of devoicing compared to more proficient speakers, who however did not differ from the native controls. In line with the absence of devoicing in Czech secondary school textbooks, the results provide insight into the interplay between language proficiency and pronunciation details in L2 acquisition.

  • Název v anglickém jazyce

    Language proficiency and sonorant devoicing in English plosive-sonorant clusters

  • Popis výsledku anglicky

    This article explores the timing of phonetic voicing in plosive-sonorant clusters in English. VOT was measured in two groups of Czech learners with different proficiency levels and a native English control group. The hypothesis was that cross-language differences in the implementation of the voicing contrast would be reflected in lower devoicing by the nonnative speakers, modulated by proficiency. 24 participants read a text with plosive-sonorant clusters (such as in plan or troops). The study found that less proficient speakers exhibited smaller degrees of devoicing compared to more proficient speakers, who however did not differ from the native controls. In line with the absence of devoicing in Czech secondary school textbooks, the results provide insight into the interplay between language proficiency and pronunciation details in L2 acquisition.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60203 - Linguistics

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/EF16_019%2F0000734" target="_blank" >EF16_019/0000734: Kreativita a adaptabilita jako předpoklad úspěchu Evropy v propojeném světě</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)<br>I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2023

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Research in Language

  • ISSN

    1731-7533

  • e-ISSN

    2083-4616

  • Svazek periodika

    21

  • Číslo periodika v rámci svazku

    4

  • Stát vydavatele periodika

    PL - Polská republika

  • Počet stran výsledku

    17

  • Strana od-do

    443-459

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus