Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Preference for native-accented peers in monolingual and bilingual children acquiring Czech

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11210%2F23%3A10477863" target="_blank" >RIV/00216208:11210/23:10477863 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=KXxdCq5WDg" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=KXxdCq5WDg</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.1080/01434632.2023.2257189" target="_blank" >10.1080/01434632.2023.2257189</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Preference for native-accented peers in monolingual and bilingual children acquiring Czech

  • Popis výsledku v původním jazyce

    The way a talker speaks influences how they are socially perceived. Social preferences based on language are present already in early childhood: children generally prefer to interact with those who speak the child&apos;s native language or native accent. Prior findings are inconclusive as to whether the accent-based social biases could be reduced by more varied language experience, including bilingual upbringing. This study reports a friendship-choice task administered to 49 5- to 6-year-old children acquiring Czech (26 monolinguals and 23 bilinguals). The results showed that both monolingual and bilingual children had a preference for native-accented peers. In bilingual children, however, this native-speaker preference was reliably smaller than in monolingual children. These findings demonstrate that foreign accent is a strong cue for friendship choice even in the linguistically homogeneous, Czech-speaking society, and that the effect of foreign accent is attenuated by a child&apos;s bilingual language experience.

  • Název v anglickém jazyce

    Preference for native-accented peers in monolingual and bilingual children acquiring Czech

  • Popis výsledku anglicky

    The way a talker speaks influences how they are socially perceived. Social preferences based on language are present already in early childhood: children generally prefer to interact with those who speak the child&apos;s native language or native accent. Prior findings are inconclusive as to whether the accent-based social biases could be reduced by more varied language experience, including bilingual upbringing. This study reports a friendship-choice task administered to 49 5- to 6-year-old children acquiring Czech (26 monolinguals and 23 bilinguals). The results showed that both monolingual and bilingual children had a preference for native-accented peers. In bilingual children, however, this native-speaker preference was reliably smaller than in monolingual children. These findings demonstrate that foreign accent is a strong cue for friendship choice even in the linguistically homogeneous, Czech-speaking society, and that the effect of foreign accent is attenuated by a child&apos;s bilingual language experience.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60203 - Linguistics

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2023

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Journal of Multilingual and Multicultural Development

  • ISSN

    0143-4632

  • e-ISSN

    1747-7557

  • Svazek periodika

    2023

  • Číslo periodika v rámci svazku

    27 Sep 2023

  • Stát vydavatele periodika

    GB - Spojené království Velké Británie a Severního Irska

  • Počet stran výsledku

    12

  • Strana od-do

    na

  • Kód UT WoS článku

    001071850800001

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85172471327