Slovesná valence v češtině nerodilých mluvčích
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11210%2F23%3A10477900" target="_blank" >RIV/00216208:11210/23:10477900 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=ufFvkd97.C" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=ufFvkd97.C</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.5507/bo.2023.018" target="_blank" >10.5507/bo.2023.018</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Slovesná valence v češtině nerodilých mluvčích
Popis výsledku v původním jazyce
Článek předkládá výsledky analýzy slovesné valence v češtině nerodilých mluvčích provedené na základě žákovského korpusu MERLIN. Cílem výzkumu bylo potvrdit hypotézu vycházející z předchozích studií o valenci v češtině nerodilých mluvčích, tj. že nerodilí mluvčí nadužívají prototypické valenční rámce a centrální významy sloves. Za tímto účelem bylo zkoumáno užití sloves a jejich valenčních rámců ve 148 textech na úrovních A2, B1 a B2 podle SERR. Výzkum založený na 3350 výskytech sloves vedl k závěru, že počet valenčních rámců a vyjadřovaných významů se s vyšší úrovní pokročilosti skutečně výrazně nezvyšuje. Výsledky dále naznačují, že s rostoucí úrovní pokročilosti se nezvyšuje ani poměr vícevalenčních sloves. Na druhé straně se mezi úrovněmi A2 a B2 zvyšuje počet kolokací a předložkových doplnění, zatímco počet chyb klesá. Po stručném přehledu různých popisů valence v rámci české lingvistické tradice článek předkládá výsledky analýzy slovesné valence s ohledem na jednotlivé úrovně pokročilosti a uvedené statistické údaje bohatě ilustruje autentickými příklady z češtiny nerodilých mluvčích. Článek tak nabízí podrobný vhled do charakteristik slovesné valence a typických kolokací v češtině nerodilých mluvčích na různých úrovních pokročilosti.
Název v anglickém jazyce
Verb valency in non-native Czech
Popis výsledku anglicky
The paper presents the results of the analysis of verb valency in non-native Czech on the basis of the learner corpus MERLIN. In order to confirm the hypothesis based on previous studies on valency in non-native Czech, i.e. that non-native speakers overuse prototypical patterns and central meanings of verbs, the use of verbs and their valency frames were examined in 148 texts at CEFR levels A2, B1, and B2. The research based on 3350 occurrences of verbs leads to the conclusion that the number of valency patterns and expressed meanings indeed does not significantly increase with higher level of proficiency. Moreover, the findings also suggest that with increasing level of proficiency the ratio of multi-valency verbs does not rise. On the other hand, the number of collocations and prepositional complements increases, whereas the number of mistakes decreases on the way from A2 to B2. After a brief overview of different accounts of valency within the Czech linguistic tradition the paper presents the results of verb valency analysis with respect to individual proficiency levels and amply illustrates provided statistical data with authentic examples from non-native Czech. The paper thus offers a detailed insight into the characteristics of verb valency and typical collocations in Czech of non-native speakers at different proficiency levels.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
60203 - Linguistics
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2023
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Bohemica Olomucensia
ISSN
1803-876X
e-ISSN
—
Svazek periodika
15
Číslo periodika v rámci svazku
2
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
16
Strana od-do
26-41
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—