Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

From Centre to Periphery and Back: The Codex Speciálník and Fluid Music History around 1500

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11210%2F23%3A10494936" target="_blank" >RIV/00216208:11210/23:10494936 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=DXQ.xfrKSP" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=DXQ.xfrKSP</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.1484/J.JAF.5.135277" target="_blank" >10.1484/J.JAF.5.135277</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    From Centre to Periphery and Back: The Codex Speciálník and Fluid Music History around 1500

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Research on European musical culture in the late Middle Ages has been significantly influenced by politics in the twentieth century. Modern ideological concepts and political borders were projected on to historical material and interpreted in terms of a Europe divided by the Iron Curtain. Although musicological research over the past three decades has frequently been confronted with questions of the identity of central Europe and its reintegration into international musicological discourse, recent synthetic studies (e.g., the Cambridge History of Music series) still largely conserve pre-1989 views of music history. Using the Bohemian Codex Speciálník (CZ-HKm 7), this study shows that the construction of a new historical narrative requires a re-evaluation of primary sources. Basic information concerning them, such as dating, must be revised according to current codicological methods, and their historical contexts must be reassessed. Today the Codex Speciálník is recognized as an internationally important source for studying the transmission of polyphony in Europe before 1500. The repertory in its earliest gatherings, dating from c. 1480 or shortly before, has close ties to the court of Emperor Frederick III and the ducal court in Milan. New findings point to central Europe-and Bohemia in particular-as an important area for the cultivation of polyphony, and demonstrate that old clichés framing the region as marginal and behind-the-times must be reconsidered.

  • Název v anglickém jazyce

    From Centre to Periphery and Back: The Codex Speciálník and Fluid Music History around 1500

  • Popis výsledku anglicky

    Research on European musical culture in the late Middle Ages has been significantly influenced by politics in the twentieth century. Modern ideological concepts and political borders were projected on to historical material and interpreted in terms of a Europe divided by the Iron Curtain. Although musicological research over the past three decades has frequently been confronted with questions of the identity of central Europe and its reintegration into international musicological discourse, recent synthetic studies (e.g., the Cambridge History of Music series) still largely conserve pre-1989 views of music history. Using the Bohemian Codex Speciálník (CZ-HKm 7), this study shows that the construction of a new historical narrative requires a re-evaluation of primary sources. Basic information concerning them, such as dating, must be revised according to current codicological methods, and their historical contexts must be reassessed. Today the Codex Speciálník is recognized as an internationally important source for studying the transmission of polyphony in Europe before 1500. The repertory in its earliest gatherings, dating from c. 1480 or shortly before, has close ties to the court of Emperor Frederick III and the ducal court in Milan. New findings point to central Europe-and Bohemia in particular-as an important area for the cultivation of polyphony, and demonstrate that old clichés framing the region as marginal and behind-the-times must be reconsidered.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>SC</sub> - Článek v periodiku v databázi SCOPUS

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60403 - Performing arts studies (Musicology, Theater science, Dramaturgy)

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    N - Vyzkumna aktivita podporovana z neverejnych zdroju

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2023

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Journal of the Alamire Foundation

  • ISSN

    2032-5371

  • e-ISSN

    2507-0320

  • Svazek periodika

    15

  • Číslo periodika v rámci svazku

    2

  • Stát vydavatele periodika

    BE - Belgické království

  • Počet stran výsledku

    12

  • Strana od-do

    139-150

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85177478724