Zvuk, gender, identita : Studie ke kulturní analýze hudby
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11210%2F24%3A10481359" target="_blank" >RIV/00216208:11210/24:10481359 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Zvuk, gender, identita : Studie ke kulturní analýze hudby
Popis výsledku v původním jazyce
Kolektivní monografie prostřednictvím konkrétně zaměřených studií teoretizuje podoby současné hudební kultury ve střední a východní Evropě (Česko, Slovensko, Ukrajina, Rusko). Činí tak z perspektivy muzikologie poučené kulturní analýzou, a obecnější teoretické koncepty promýšlí v lokálních kontextech. Hlavní témata zvuku, genderu a identity procházejí všemi kapitolami. Cílem je porozumět širším kulturním významům a působení nejrůznějších hudebních událostí, živých i mediatizovaných. Studie se zaměřují například na hudbu ženských skladatelek, politiku genderu a queer identit v hudebním videu, performanci maskulinity v hudební subkultuře, otázky hlasu a tělesnosti, nebo konstrukci lokálních a národních identit skrze folklor. Kniha tak přináší nekonvenční pohledy na řadu společensky a politicky aktuálních témat. Jde o první podobně koncipovanou muzikologickou publikaci v češtině. Díky interdisciplinárnímu přístupu se zde uvažování o hudbě a zvuku stává součástí debat řady dalších humanitních oborů, jako jsou kulturální studia, genderová studia, divadelní a filmová věda apod.
Název v anglickém jazyce
Sound, Gender, Identity : Studies in Cultural Analysis of Music
Popis výsledku anglicky
This edited volume is the first book-length study in the Czech language that approaches the musical cultures of the 20th and 21st century in Central and Eastern Europe from the perspective of cultural analysis. It introduces the Czech readership to methods and discourses current in Anglo-American academia, drawing on a range of interdisciplinary approaches from musicology, ethnomusicology, popular music stud- ies, cultural studies, gender studies, and other related disciplines. The book's chapters rethink these approaches from the distinct geopolitical perspective of Central and Eastern European experience under state socialism and in post-socialist transformation, focusing specifically on the Czech Republic, Slovakia, Ukraine, and Russia. They concentrate on a range of musical practices and discourses across a variety of genres, with emphasis on music in performance, both live and mediatized. The featured case studies include, among others, works by women com- posers, historically informed performance of Baroque music, extreme metal concerts, music videos by queer artists, and folk music perfor- mances. The discussion of these diverse cultural objects and events is grounded in a shared theoretical framework of cultural analysis and guided by a common interest in the performance of both individual and collective identities, with special focus on gender and its intersectional relationships.
Klasifikace
Druh
B - Odborná kniha
CEP obor
—
OECD FORD obor
60403 - Performing arts studies (Musicology, Theater science, Dramaturgy)
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2024
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
ISBN
978-80-246-5572-7
Počet stran knihy
378
Název nakladatele
Karolinum
Místo vydání
Praha
Kód UT WoS knihy
—