Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Who Won in 1989? Approaching the Canon of Czech Art History from a Feminist Perspective

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11210%2F24%3A10482822" target="_blank" >RIV/00216208:11210/24:10482822 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=FaZOGF.Q3l" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=FaZOGF.Q3l</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.1017/slr.2024.378" target="_blank" >10.1017/slr.2024.378</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Who Won in 1989? Approaching the Canon of Czech Art History from a Feminist Perspective

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Drawing on the classic question of feminist art history, this article asks how and by whom the contemporary canon of Czech art history was constructed, and when the exclusion of women artists of the 1980s generation from it took place. It shows that the 1960s generation of women artists emerged from the disruption of the traditional gender order in the Stalinist era. In contrast, the generation of women artists who entered the art scene in the 1980s was disadvantaged by the declining power of art institutional structures and the growing importance of informal networks for career success in late socialism. Their lack of social capital, combined with the re-emergence of macho culture in the 1980s art scene, the persistence of traditional gender roles in the home, and the loss of more substantial state support for artistic production after 1989, led to their &quot;invisible&quot; role in the post-1989 art world.

  • Název v anglickém jazyce

    Who Won in 1989? Approaching the Canon of Czech Art History from a Feminist Perspective

  • Popis výsledku anglicky

    Drawing on the classic question of feminist art history, this article asks how and by whom the contemporary canon of Czech art history was constructed, and when the exclusion of women artists of the 1980s generation from it took place. It shows that the 1960s generation of women artists emerged from the disruption of the traditional gender order in the Stalinist era. In contrast, the generation of women artists who entered the art scene in the 1980s was disadvantaged by the declining power of art institutional structures and the growing importance of informal networks for career success in late socialism. Their lack of social capital, combined with the re-emergence of macho culture in the 1980s art scene, the persistence of traditional gender roles in the home, and the loss of more substantial state support for artistic production after 1989, led to their &quot;invisible&quot; role in the post-1989 art world.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60401 - Arts, Art history

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2024

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Slavic Review

  • ISSN

    0037-6779

  • e-ISSN

    2325-7784

  • Svazek periodika

    83

  • Číslo periodika v rámci svazku

    2

  • Stát vydavatele periodika

    US - Spojené státy americké

  • Počet stran výsledku

    20

  • Strana od-do

    318-337

  • Kód UT WoS článku

    001389851500040

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85214534474