Slovo nebo posunek? Diskuse o užívání znakového jazyka v ústavech pro hluchoněmé v 1. polovině 20. století
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11210%2F24%3A10482973" target="_blank" >RIV/00216208:11210/24:10482973 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=BZq4-cTZIz" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=BZq4-cTZIz</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.15240/tul/006/2024-1-011" target="_blank" >10.15240/tul/006/2024-1-011</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Slovo nebo posunek? Diskuse o užívání znakového jazyka v ústavech pro hluchoněmé v 1. polovině 20. století
Popis výsledku v původním jazyce
Příspěvek na základě dobových textů podrobněji přibližuje průběh a výsledky diskusí o vzdělávacích metodách a užívání znakového jazyka v ústavech pro hluchoněmé na území Čech a Moravy, které probíhaly v 1. polovině 20. století za účasti významných činitelů a pedagogů tehdejší doby. Soustředí se zejména na momenty, kdy sílily hlasy odpůrců orálních metod, které byly ve vzdělávání neslyšících jednoznačně preferovány, a uvádí nejčastější argumenty pro a proti jejich užívání.
Název v anglickém jazyce
Word or Sign? A Discussion on the Use of Sign Language in Institutes for the Deaf and Dumb in the First Half of the 20th Century
Popis výsledku anglicky
Based on contemporary texts, the paper presents in detail the course and results of the discussions on educational methods and the use of sign language in institutes for the deaf and dumb in Bohemia and Moravia in the first half of the 20th century. The discussions were participated in by prominent educators, other personalities, and the deaf themselves. It focuses in particular on the moments when the voices of the opponents of oral methods, which were uniformly preferred in deaf education, were becoming stronger and presents the most frequent arguments for and against their use.
Klasifikace
Druh
J<sub>SC</sub> - Článek v periodiku v databázi SCOPUS
CEP obor
—
OECD FORD obor
50302 - Education, special (to gifted persons, those with learning disabilities)
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2024
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Historia scholastica
ISSN
1804-4913
e-ISSN
2336-680X
Svazek periodika
10
Číslo periodika v rámci svazku
1
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
22
Strana od-do
283-304
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
2-s2.0-85202042603