Sňatky z lásky v českých panovnických kruzích přemyslovského období z pohledu středověkých kronikářů
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11210%2F24%3A10486631" target="_blank" >RIV/00216208:11210/24:10486631 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Sňatky z lásky v českých panovnických kruzích přemyslovského období z pohledu středověkých kronikářů
Popis výsledku v původním jazyce
Autorka sleduje pramenné zprávy o sňatcích českých panovníků přemyslovské doby a motivaci, která ke sňatkům vedly. V naptosté většině uzavírali Přemyslovci pro své potomky sňatky politické, jimiž byla navazována politická spojenectví, stvrzovány mírové dohody nebo zajišťováni příbuzní, od nichž bylo možno očekávat politickou podporu pro následníka. V českých dějinách přemyslovského obdobé je však několik případů, kdy motivací ke sňatku byl cit alespoň jednoho partnera, kdy, alespoň v podání středověkých kronikářů, "kníže vzplál láskou" a oženil se s krásnou ženou. Kromě jedné události mýtických dějin, kdy si kněžna vybrala sobě manžela a poddaným ikknížete, a volila muže, za nímž, alespoň podle soudobého mínění, jezdila na noční návštěvy, byl první kníže, který si takto zvolil manželku, Břetislav I., který se oženil se selkou Boženou, která ho při návratu z lovu zaujala, když prala prádlo u potoka??? Situace se s malou obměnou opakovala u syna Oldřicha a Boženy Břetislava. Ten se rozhodl unést dívku, kterou sice osobně neznal, ale jakmile ji spatřil, rovněž vzplál láskou. Milostný cit lze předpokládat také u ovdovělého Vratislava, který se s budoucí manželkou seznámil za své emigrace na uherském dvoře. Konečné o dřívější oboustranné lásce psal Přemysl Otakar I., když se domáhal zrušení manželství s Adlétou Míšeňskou.Z uvedeného přehledu je zřejmé, že "sňatky z lásky" byly v panovnických kruzích naprostou výjimkou. Na rozdíl od "politických" sňatků také "sňatky z lásky" nezakládaly vždy společenskou prestiž. Někdy byl sňatek společností tolerován, jako v případě Oldřicha a Boženy, někdy respektován, jako svazek Břetislava a Judity. "Sňatky z lásky" pojednané v kronikách, především v Kosmově státně národní kronice, byly záchranou panovnické dynastie, které chyběl následník trůnu, nebo následníkův původ neumožňoval legálně se ucházet o nevěstu z vyšších společenských kruhů. Jako o jisté raritě se ovšem kronikáři o nich rádi rozepisovali a někdy předváděli své formulační schopnosti. To se týká především již zméněného pražského děkana Kosmy. Zatímco ovšem Kosmas psal o tom, jak panovník vzplál láskou ke krásné ženě, s výjimkou bájné kněžny Libuše se nikdy ani Kosmas, ani jiné prameny nezmiňují o pocitech vyvolené nevěsty. Pouze Přemysl Otakar I. v listu papeži uváděl, že vztah s Adlétou Míšeňskou byl vzájemný. Avšak právě o tomto vztahu se nezmínil žádný kronikář, možná i proto, že vztah později ztroskotal a stal se nepříjemným politickým problémem, z něhož Přemysl rozhodně nevycházel jako příkladný hrdina.
Název v anglickém jazyce
Marriages of love in Bohemian royal circles of the Přemyslid era from the perspective of mediaeval chroniclers
Popis výsledku anglicky
The author looks at source reports on the marriages of Bohemian sovereigns of the Přemyslid era, and the motivations which led to these marriages. In the vast majority of cases, these were arranged political marriages for the Přemyslids' offspring, which built up political alliance, affirmed peace treaties or secured a family from which political support could be anticipated for the heir. In Bohemian history of the Přemyslid period, however, there are a number of cases in which the motivation for marriage was the romantic feelings of at least one partner, in which at least in the telling of the mediaeval chroniclers the "duke fell in love" and married a beautiful lady. Besides one event of mythical history in which a duchess chose her husband and duke as subject, choosing a man whom, at least according to opinion of the time, she visited at night, the first duke who chose a wife for love was Břetislav I . He married the peasant girl Božena, to whom he became enamoured upon returning from a hunt when he saw her washing laundry at a well. The duke was "struck in the chest by the searing passion of love" and married her. The situation repeated itself in a very similar way for the son of Oldřich and Božena, Břetislav. He decided to take away a girl he knew only from reputation, but as soon as he saw her his mind was "ignited by the fires of Venus" and under dramatic circumstances he kidnapped the girl. One can also assume romantic feelings in regard to the widowed Vratislaus (II), who met his future wife during his stay at the Hungarian court. Finally, Ottokar I of Bohemia wrote of a mutual love which led to the conclusion of nuptuals when he was seeking annulment of his marriage to Adelheid of Missen.From this overview, it is clear that "marriages of love" were an absolute exception in royal circles. In contrast to "political" marriages, "marriages of love" were not always based on social status. Sometimes, marriages were tolerated by society, as in the case of (previously married) Oldřich and (widowed) Božena, and sometimes they were respected, such as Břetislav and Judith's marriage. "Marriages of love" discussed in chronicles, especially in Cosmas's Chronicle of the Czechs, protected the royal dynasty where there was no heir to the throne, or the heir's origin prevented him from legally seeking a bride from higher social circles. As a certain rare event, however, chroniclers liked to discuss them , and sometimes used them to present their writing skills. This particularly applies to the mentioned Prague Dean, Cosmas. While Cosmas wrote of how sovereigns fell in love with beautiful women, with the exception of the legendary Princess Libuše, neither Cosmas nor other sources mention the feelings felt by brides. Only Ottokar I of Bohemia says in his papal letter that his relationship with Adelheid of Missen was mutual. However, no chronicler mentions this relationship, perhaps becase it later collapsed and became a thorny political problem which Ottokar certainly did not come out of as an exemplary hero.
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
—
OECD FORD obor
60101 - History (history of science and technology to be 6.3, history of specific sciences to be under the respective headings)
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2024
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
Człowiek w niewoli uczuć. Przyjaźń, miłość, nienawiśćw Czechach i w Polsce w średniowieczu i wczesnej epoce nowożytnej
ISBN
978-83-286-0242-7
ISSN
—
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
25
Strana od-do
111-135
Název nakladatele
DiG
Místo vydání
Warszawa
Místo konání akce
Raciborz; Polsko
Datum konání akce
27. 9. 2021
Typ akce podle státní příslušnosti
EUR - Evropská akce
Kód UT WoS článku
—