Human Ontogeny in Aristotle and Theophrastus
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11210%2F24%3A10487292" target="_blank" >RIV/00216208:11210/24:10487292 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=bpjwrckz._" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=bpjwrckz._</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.1515/apeiron-2022-0116" target="_blank" >10.1515/apeiron-2022-0116</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Human Ontogeny in Aristotle and Theophrastus
Popis výsledku v původním jazyce
This paper presents a detailed reconstruction of Theophrastus' account of human ontogeny, which is built around Aristotle's notoriously difficult claim in Generation of Animals II 3 that "alone enters from without." I argue that this account (which is known to us via quotes from Theophrastus' de Anima II and On Motion I) provides a viable alternative to the traditional trilemma between naturalist traducianism, creationism, and pre-existence, as well as offering an attractive but so far unappreciated interpretation of Aristotle's account of human ontogeny. More specifically, I argue that the extant evidence poses a challenge to the two dominant interpretations of "from without" in the last decades: a dialectical one, according to which Aristotle ultimately rejects this claim, and a naturalizing one (often inspired by Alexander of Aphrodisias) that obliterates the essential difference between and the other parts of the soul.
Název v anglickém jazyce
Human Ontogeny in Aristotle and Theophrastus
Popis výsledku anglicky
This paper presents a detailed reconstruction of Theophrastus' account of human ontogeny, which is built around Aristotle's notoriously difficult claim in Generation of Animals II 3 that "alone enters from without." I argue that this account (which is known to us via quotes from Theophrastus' de Anima II and On Motion I) provides a viable alternative to the traditional trilemma between naturalist traducianism, creationism, and pre-existence, as well as offering an attractive but so far unappreciated interpretation of Aristotle's account of human ontogeny. More specifically, I argue that the extant evidence poses a challenge to the two dominant interpretations of "from without" in the last decades: a dialectical one, according to which Aristotle ultimately rejects this claim, and a naturalizing one (often inspired by Alexander of Aphrodisias) that obliterates the essential difference between and the other parts of the soul.
Klasifikace
Druh
J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science
CEP obor
—
OECD FORD obor
60301 - Philosophy, History and Philosophy of science and technology
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/GA22-11418S" target="_blank" >GA22-11418S: Směsi těla a duše</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2024
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Apeiron
ISSN
0003-6390
e-ISSN
2156-7093
Svazek periodika
57
Číslo periodika v rámci svazku
3
Stát vydavatele periodika
DE - Spolková republika Německo
Počet stran výsledku
51
Strana od-do
427-477
Kód UT WoS článku
001247461400001
EID výsledku v databázi Scopus
2-s2.0-85196631838