Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Expression and perception of endpoints during language acquisition : Three studies on Czech

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11210%2F24%3A10489242" target="_blank" >RIV/00216208:11210/24:10489242 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=19cA.OMt9d" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=19cA.OMt9d</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Expression and perception of endpoints during language acquisition : Three studies on Czech

  • Popis výsledku v původním jazyce

    The description of goal-oriented motion events differs cross-linguistically. Speakers of languages with a phasal perspective (such as Russian) describe these events as a process, while speakers of languages with a holistic perspective (such as Czech) emphasize the final state of the event, i.e., an endpoint. For instance, when someone walks toward a house, Czech speakers are more likely to mention the house as an endpoint in their description than Russian speakers (Schmiedtová, 2013a). This paper investigates the prominence of endpoints during language acquisition of Czech preschoolers in three experiments. Firstly, we investigated the frequency of endpoint expression by Czech children (N=40) in an elicitation task compared to an interactive setting. Secondly, we compared the endpoint production of Czech children (n=25) with that of Russian children (n=25). Lastly, we examined whether visual fixations on endpoints increase in Czech children (n=75) with age. Our findings suggest that parent-child interaction is crucial in directing children&apos;s attention toward endpoints. However, Czech children appear to be considerably independent in their production of endpoints. This study provides insights into how Czech children describe and perceive endpoints, a topic that has not been previously analyzed.

  • Název v anglickém jazyce

    Expression and perception of endpoints during language acquisition : Three studies on Czech

  • Popis výsledku anglicky

    The description of goal-oriented motion events differs cross-linguistically. Speakers of languages with a phasal perspective (such as Russian) describe these events as a process, while speakers of languages with a holistic perspective (such as Czech) emphasize the final state of the event, i.e., an endpoint. For instance, when someone walks toward a house, Czech speakers are more likely to mention the house as an endpoint in their description than Russian speakers (Schmiedtová, 2013a). This paper investigates the prominence of endpoints during language acquisition of Czech preschoolers in three experiments. Firstly, we investigated the frequency of endpoint expression by Czech children (N=40) in an elicitation task compared to an interactive setting. Secondly, we compared the endpoint production of Czech children (n=25) with that of Russian children (n=25). Lastly, we examined whether visual fixations on endpoints increase in Czech children (n=75) with age. Our findings suggest that parent-child interaction is crucial in directing children&apos;s attention toward endpoints. However, Czech children appear to be considerably independent in their production of endpoints. This study provides insights into how Czech children describe and perceive endpoints, a topic that has not been previously analyzed.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60203 - Linguistics

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2024

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Studie z aplikované lingvistiky / Studies in Applied Linguistics

  • ISSN

    1804-3240

  • e-ISSN

    2336-6702

  • Svazek periodika

    14

  • Číslo periodika v rámci svazku

    2

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    23

  • Strana od-do

    7-29

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus