Traktoristky a jedlíci ptáků
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11210%2F24%3A10493174" target="_blank" >RIV/00216208:11210/24:10493174 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=9xVId9PC0R" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=9xVId9PC0R</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Traktoristky a jedlíci ptáků
Popis výsledku v původním jazyce
Na konci roku 1947 vyšla malá kniha, která zhodnotila kontroverzní přijetí výstavy národních umělců Sovětského svazu, která v květnu téhož roku představila sovětské socialistické umělce poprvé v Československu. Zbyněk Sekal, mladý student Vysoké školy uměleckoprůmyslové v Praze, si knihu rovněž zakoupil. Ze školního zájezdu do Paříže v září 1947 si přivezl vzácnou litografii Jeana Dubuffeta Mangeurs d'oiseaux [Jedlíci ptákůi] z roku 1944. List byl vytvořen jako součást alba Matière et Mémoire ou Les Lithographies a l'école [Hmota a paměť litografů ve škole] s textem Francise Pongeho a byl vydán Fernandem Mourlotem v lednu 1945. Album bylo označeno za přelomové v tvorbě Jeana Dubuffeta, a to jak proto, že se při práci na něm seznamoval s technikou litografie, tak i proto, že se na němprosadilo jeho zásadně nové pojetí figury. Zbyněk Sekal pak vytvořil kresbu a výjimečný obraz Večeře - volně podle Dubuffeta, vesele a sebevědomě si utahující z Dubuffetových Jedlíků ptáků. Ve svém textu se budu snažit odpovědět na otázku, jak se Sekalova česká parafráze a slibný individuální svobodný umělecký čin, liší od Dubuffetova programu?
Název v anglickém jazyce
Tractor Girls and Bird Eaters
Popis výsledku anglicky
Tractor Girls and Bird Eaters At the end of 1947, a small book was published, taking stock of the controversial reception of the exhibition of national artists of the Soviet Union, which in May of that year introduced Soviet socialist realism to Czechoslovakia for the first time. Zbyněk Sekal, a young student of the Academy of Arts and Crafts in Prague, also purchased the book. From a school trip to Paris in September 1947, he brought back Jean Dubuffet's rare lithograph Mangeurs d'oiseaux [Bird Eaters] from 1944. The sheet was created as part of the album Matière et Mémoire ou Les Lithographies a l'école [Matter and Memory or Lithographers at School] with text by Francis Ponge, and was published by Fernand Mourlot in January 1945. The album has been hailed as a turning point in Jean Dubuffet's work, both because he was working on it to familiarize himself with the technique of lithography and because of the fundamentally new concept of the figure. Zbyněk Sekal then created a drawing and exceptional painting The Supper - loosely based on Dubuffet, cheerfully and confidently poking fun at Dubuffet's Bird Eaters. My text will seek to answer the question, how does Sekal's Czech paraphrase, a promising individual free artistic act, differ from Dubuffet's program?
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
60401 - Arts, Art history
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2024
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Acta Universitatis Carolinae. Philosophica et Historica
ISSN
0567-8293
e-ISSN
2464-7055
Svazek periodika
neuveden
Číslo periodika v rámci svazku
2/2021
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
8
Strana od-do
107-114
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—