Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

The Pendulum of Secularization and De-secularization: Nationalism, State-church Relations and Religious Education in Hungary and Slovakia

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11210%2F24%3A10493504" target="_blank" >RIV/00216208:11210/24:10493504 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://www.degruyter.com/document/doi/10.1515/9783111337975-013/html?srsltid=AfmBOopt1k6oDjza3Nb_0A3PsPJ6s6BrPAJOUFkl0tGrWkKZsysvwotB" target="_blank" >https://www.degruyter.com/document/doi/10.1515/9783111337975-013/html?srsltid=AfmBOopt1k6oDjza3Nb_0A3PsPJ6s6BrPAJOUFkl0tGrWkKZsysvwotB</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.1515/9783111337975-013" target="_blank" >10.1515/9783111337975-013</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    The Pendulum of Secularization and De-secularization: Nationalism, State-church Relations and Religious Education in Hungary and Slovakia

  • Popis výsledku v původním jazyce

    The chapter discusses the intersections of religion, nationalism, and education policy in Hungary and Slovakia by scrutinizing competing conceptions of the role of religious education and catechesis tuition in state-run schools over the last century and the elite struggles and expert debates shaping them. The historical analysis of secularization and de-secularization projects in education sheds light on political projects that seek to reimagine and craft the nation. The comparative discussion focuses specifically on the period since the 1989-90 political transition. In the past three decades, both countries have witnessed a desecularization trend. Not only has religion continued to implicitly shape the grammar of schooling, but as conservative political projects have incorporated religion into their nation-building ambitions, education has become a key site of the desecularization of the public sphere.

  • Název v anglickém jazyce

    The Pendulum of Secularization and De-secularization: Nationalism, State-church Relations and Religious Education in Hungary and Slovakia

  • Popis výsledku anglicky

    The chapter discusses the intersections of religion, nationalism, and education policy in Hungary and Slovakia by scrutinizing competing conceptions of the role of religious education and catechesis tuition in state-run schools over the last century and the elite struggles and expert debates shaping them. The historical analysis of secularization and de-secularization projects in education sheds light on political projects that seek to reimagine and craft the nation. The comparative discussion focuses specifically on the period since the 1989-90 political transition. In the past three decades, both countries have witnessed a desecularization trend. Not only has religion continued to implicitly shape the grammar of schooling, but as conservative political projects have incorporated religion into their nation-building ambitions, education has become a key site of the desecularization of the public sphere.

Klasifikace

  • Druh

    C - Kapitola v odborné knize

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2024

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název knihy nebo sborníku

    Educational Secularization within Europe and Beyond The Political Projects of Modernizing Religion through Education Reform

  • ISBN

    978-3-11-133797-5

  • Počet stran výsledku

    25

  • Strana od-do

    261-286.

  • Počet stran knihy

    296

  • Název nakladatele

    de Gruyter Oldenbourg

  • Místo vydání

    Berlin

  • Kód UT WoS kapitoly