Dvě románové podoby moderního města : Strindbergův Červený pokoj a Hamsunův Hlad
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11210%2F24%3A10493811" target="_blank" >RIV/00216208:11210/24:10493811 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Dvě románové podoby moderního města : Strindbergův Červený pokoj a Hamsunův Hlad
Popis výsledku v původním jazyce
Kapitola se zabývá ztvárněním prostoru města v románech Červený pokoj (1879) švédského spisovatele Augusta Strindberga a Hlad (1890) norského spisovatele Knuta Hamsuna. Obě díla mají několik společných rysů, včetně podobného protagonisty. Navzdory některým podobnostem i faktu, že romány od sebe dělí jen zhruba deset let, je v každém z nich moderní město ztvárněno značně odlišně. Přínosem komparativní analýzy v této kapitoly je, že ukazuje, že zatímco ve společenskokritickém Červeném pokoji je městské prostředí součástí Strindbergovy snahy o objektivní zachycení městské společnosti v celé její šíři, a je proto ztvárněno s pomocí realisticko-naturalistických výrazových prostředků, v Hladu je město líčeno především jako součást subjektivního vnímání odcizeného protagonisty; v Hamsunově románu se metropole jeví jako jakýsi mentální labyrint, a tento rys významně spoluvytváří celkovou raně modernistickou poetiku tohoto díla.
Název v anglickém jazyce
Two Novelistic Versions of the Modern City : Strindberg’s The Red Room and Hamsun’s Hunger
Popis výsledku anglicky
The chapter compares the representations of a city in two famous novels of Scandinavian literature: August Strindberg's The Red Room (1879) and Knut Hamsun's Hunger (1890). The two works share several important similarities, including the fact that the main character is a nonconformist aspiring young writer and that the capitals of Sweden and Norway play a significant part in each text, respectively: Stockholm in The Red Room and Kristiania (today's Oslo) in Hunger. Despite these and other similarities the representation of the city is substantially different in each novel. The chapter shows that this is due to the different literary aims and aesthetic forms of the two works in general: whereas The Red Room is a realist and naturalist text which satirically dissects various aspects of contemporary society as a whole, Hunger is an early modernist work in which the city becomes part of the protagonist's subjective perception and appears to be an alienating maze.
Klasifikace
Druh
C - Kapitola v odborné knize
CEP obor
—
OECD FORD obor
60205 - Literary theory
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2024
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název knihy nebo sborníku
Město a literatura
ISBN
978-80-257-4545-8
Počet stran výsledku
11
Strana od-do
195-205
Počet stran knihy
344
Název nakladatele
Argo
Místo vydání
Praha
Kód UT WoS kapitoly
—