Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Dvě románové podoby moderního města : Strindbergův Červený pokoj a Hamsunův Hlad

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11210%2F24%3A10493811" target="_blank" >RIV/00216208:11210/24:10493811 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Dvě románové podoby moderního města : Strindbergův Červený pokoj a Hamsunův Hlad

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Kapitola se zabývá ztvárněním prostoru města v románech Červený pokoj (1879) švédského spisovatele Augusta Strindberga a Hlad (1890) norského spisovatele Knuta Hamsuna. Obě díla mají několik společných rysů, včetně podobného protagonisty. Navzdory některým podobnostem i faktu, že romány od sebe dělí jen zhruba deset let, je v každém z nich moderní město ztvárněno značně odlišně. Přínosem komparativní analýzy v této kapitoly je, že ukazuje, že zatímco ve společenskokritickém Červeném pokoji je městské prostředí součástí Strindbergovy snahy o objektivní zachycení městské společnosti v celé její šíři, a je proto ztvárněno s pomocí realisticko-naturalistických výrazových prostředků, v Hladu je město líčeno především jako součást subjektivního vnímání odcizeného protagonisty; v Hamsunově románu se metropole jeví jako jakýsi mentální labyrint, a tento rys významně spoluvytváří celkovou raně modernistickou poetiku tohoto díla.

  • Název v anglickém jazyce

    Two Novelistic Versions of the Modern City : Strindberg’s The Red Room and Hamsun’s Hunger

  • Popis výsledku anglicky

    The chapter compares the representations of a city in two famous novels of Scandinavian literature: August Strindberg&apos;s The Red Room (1879) and Knut Hamsun&apos;s Hunger (1890). The two works share several important similarities, including the fact that the main character is a nonconformist aspiring young writer and that the capitals of Sweden and Norway play a significant part in each text, respectively: Stockholm in The Red Room and Kristiania (today&apos;s Oslo) in Hunger. Despite these and other similarities the representation of the city is substantially different in each novel. The chapter shows that this is due to the different literary aims and aesthetic forms of the two works in general: whereas The Red Room is a realist and naturalist text which satirically dissects various aspects of contemporary society as a whole, Hunger is an early modernist work in which the city becomes part of the protagonist&apos;s subjective perception and appears to be an alienating maze.

Klasifikace

  • Druh

    C - Kapitola v odborné knize

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60205 - Literary theory

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2024

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název knihy nebo sborníku

    Město a literatura

  • ISBN

    978-80-257-4545-8

  • Počet stran výsledku

    11

  • Strana od-do

    195-205

  • Počet stran knihy

    344

  • Název nakladatele

    Argo

  • Místo vydání

    Praha

  • Kód UT WoS kapitoly