Amalie von Peter, Litomyšl a Piaristé
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11210%2F24%3A10493840" target="_blank" >RIV/00216208:11210/24:10493840 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Amalie von Peter, Litomyšl a Piaristé
Popis výsledku v původním jazyce
V interiéru chrámu Nalezení sv. Kříže v Litomyšli se nachází skupina oltářních obrazů ze čtyřicátých let 19. století, nesoucích signatury Amalie von Peter (1807-1853). Tato malířka byla jednou z nejstarších absolventek malířské akademie v Mnichově a po svém příchodu do Prahy v roce 1838 se stala první a nadlouho jedinou ženou - umělkyní v Čechách, jež dosáhla akademického vzdělání. Po účasti na několika výstavách umění strávila téměř deset let svého života v Litomyšli, kde ji do svých služeb zaangažovali Valdštejnové. Pro tento hraběcí rod pracovala nejen jako učitelka kreslení, ale byla také pověřována různorodými zakázkami, k nimž patří k nim olejové portréty, kvašová vyobrazení interiérů i litografické listy. Přítomnosti všestranné výtvarnice, bydlící na litomyšlském zámku, využili místní piaristé, kteří u ní v letech 1842-1845 objednali čtyři oltářní obrazy, jejichž zhotovení se stalo součástí postupné obnovy chrámu. Tři z nich, které se dodnes dochovaly, jsou téměř ojedinělým příkladem účasti ženy na umělecké výzdobě veřejného sakrálního prostoru v první polovině 19. století v českých zemích. Text se zabývá okolnostmi vzniku obrazů, jejich inspiračními zdroji i relevancí tradovaných historek o kryptoportrétech současníků, které v nich mají být obsaženy. Studie je zároveň dosud nejkomplexnějším pojednáním o pozoruhodném životě a tvorbě jejich dosud málo známé autorky.
Název v anglickém jazyce
The Painter Amalia von Peter, Litomyšl and the Piarist
Popis výsledku anglicky
In the interiror of the Church of the Finding of St. Cross in Litomyšl, a group of altarpieces from the 1840s bearing the signatures of Amalie von Peter (1807-1853) can be found. This painter was one of the oldest female graduates of the Academy of Painting in Munich. When she arrived in Prage in 1838, she became the first and for a long time the only female artist in Bohemia to obtain an academic education. After participating in several art exhibitions, she spent almost ten years of her life in Litomyšl, where she was hired by the Waldstein family. She worked not only as a drawing teacher for the nobel family but was also entrusted with various commisions, which inclued oil protraits, qouache depictions of interiors, and lithographic sheets.This versatile arstist, who lived in the Litomyšl castle, was asked by the local Piarists to make four altarpieces in 1842-1845 as a part of the gradual restoration of their church. Three of them, which have survived to this day, are a unique example of a woman's participation in the artisctic decoration of a public sacred space, in the first half of the 19th century, in the Czech lands. The text deals with the circumstances of the traditional stories of the crypto portraits of contemporaries that are supposed to be included in them. The study also serves as the most comprehensive treatise on the remarkable life and work of their hitherto little-known author.
Klasifikace
Druh
C - Kapitola v odborné knize
CEP obor
—
OECD FORD obor
60401 - Arts, Art history
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2024
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název knihy nebo sborníku
Piaristé v Litomyšli
ISBN
978-80-88464-09-9
Počet stran výsledku
24
Strana od-do
285-308
Počet stran knihy
527
Název nakladatele
Regionální muzeum v Litomyšli
Místo vydání
Litomyšl
Kód UT WoS kapitoly
—