Právní gramotnost mladých lidí v České republice a role vzdělávání
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11220%2F15%3A10314773" target="_blank" >RIV/00216208:11220/15:10314773 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Právní gramotnost mladých lidí v České republice a role vzdělávání
Popis výsledku v původním jazyce
Článek mapuje úroveň právní gramotnosti mladých lidí, včetně role institucionálního a neinstitucionálního vzdělávání. Právní gramotnost zahrnuje složku znalostí, dovedností i postojů. Předpokládá nejen znalost práv, ale také schopnost je uplatnit a přesvědčení o tom, že má smysl (svá) práva vymáhat. V článku autoři mapují působení institucionálního i neinstitucionálního vzdělávání a podrobují ho kritické analýze. Nejprve na základně dostupných dokumentů popisují současný stav právní gramotnosti mladýchlidí a z vládních a rezortních strategií identifikují cíl, který před sebe stát na poli zvyšovaní právní gramotnosti staví. V druhé části článku popisují hlavní překážky rozvoje právní gramotnosti mladých lidí a identifikují z nich tu, která má podle jejich názoru největší potenciál stát se nositelem pozitivních změn - osobnost učitele. V závěru článku popisují hlavní překážky působení učitelů na právní gramotnost mladých lidí a navrhují konkrétní opatření, která by stávající situaci moh
Název v anglickém jazyce
Legal literacy of young people in the Czech Republic and the role of education
Popis výsledku anglicky
In this article the authors (JUDr. Michal Urban, Mgr. Petra Hodysová and Jan Kaczor) describe the level of legal literacy of young people and the role of institutional and non-institutional education in the Czech Republic. The concept of legal literacy is by the authors understood as the ability to understand words used in a legal context, draw the appropriate conclusions from them and to use those conclusions to take action, and includes thus the component of knowledge, skills and attitudes. The article characterises the influence of both the institutional and non-institutional education on the level of legal literacy of young people and provides a critical analysis. First, the authors on the basis of available documents describe the current state oflegal literacy of young people. Than they present the goal in terms of the legal literacy that the Czech Republic sets in the documents of the government or ministries. The second part of the article lists the main barriers to the develop
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
AG - Právní vědy
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2015
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Acta Universitatis Carolinae. Iuridica
ISSN
0323-0619
e-ISSN
—
Svazek periodika
61
Číslo periodika v rámci svazku
3
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
45
Strana od-do
171-215
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—