Německé správní soudnictví v průběhu času
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11220%2F16%3A10330595" target="_blank" >RIV/00216208:11220/16:10330595 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Německé správní soudnictví v průběhu času
Popis výsledku v původním jazyce
Cílem tohoto článku je přiblížit vývoj německé úpravy správního soudnictví, a to ve třech rovinách. První z nich je shrnutí obecných vývojových rysů v oblasti státní správy a v oblasti soudní soustavy v Německu od vzniku výmarské republiky až po znovusjednocení Německa. Tato část vytváří rámec pro pochopení důvodů vzniku a změn ve správním soudnictví v jednotlivých německých státech a později v jednotném německém státě. Stěžejní část článku, která byla také prezentována během I. Česko-slovenského setkání doktorských studentů a postdoktorandů oboru právní historie a římského práva na právnické fakultě Masarykovy univerzity v Brně. Pro období výmarské republiky jsou charakteristické snahy o vytvoření jednotné soustavy správního soudnictví na celostátní úrovni. Politická ani ekonomická situace země však těmto snahám nepřála. Zdá se však, že zásadní problém spočíval v odlišných modelech výstavby správního soudnictví v jednotlivých zemích i soupeření mezi nimi. Přes dílčí úspěchy se až do roku 1933 nepodařilo zřídit správní soud, jehož působnost by zahrnovala celé německé území. Místo toho fungovaly na celostátní úrovni mnohé spíše správní orgány, jimž byla svěřena pravomoc rozhodovat spory ve správním soudnictví. V období nacistického státu byl zájem na existenci silného správního soudnictví, což mimo jiné dokazují také nařízení o zjednodušení správy z roku 1939. Ryze pragmatické důvody pak vedly ve zřízení Říšského správního soudu v roce 1941. Lze však říci, že jeho funkce byla především formální. Pod hlavičkou říšského správního soudu byly sjednoceny jiné i orgány, čímž došlo k dalšímu omezení jejich činnosti. Poslední část textu ukazuje na příkladu dnešní spolkové země Bádensko-Württembersko, že obdobná situace byla v jednotlivých, v té době dávno zrušených německých zemích. Pravomoc správních soudů byla oslabována a konec války s sebou přinesl také faktické překážky jejího výkonu.
Název v anglickém jazyce
German administrative judiciary over the time
Popis výsledku anglicky
Since the middle of the 19th century, the German administrative judiciary has undergone a tumultuous development. The basis of its formation was an acknowledgement of the idea of necessity of the separated judiciary and administration. On the territory of the German Reich, several different models of administrative judiciary existed. These became later, during the age of Weimar Republic, barrier for creation of unified system of the administrative judiciary. As early as the beginning of the 19th century, specialized organs carrying out, among others, also a function of the administrative courts arose on the central level. Their number grew in the 20ies and 30ies, while the importance of the administrative courts decreased in proportion to the effort of the Nazi regime to weaken and simplify the administration. The peak of this effort represented the Decree of the Fuehrer and Reich's Chancellor on the simplification of the administration, which conditioned the possibility to appellate by a permission of the organ issuing the decision in question. The first attempts to establish the Reich's administrative judiciary may be noticed already in the 19th century. The later propositions from the 20ies of the 20th century failed due to the chosen model of federalism and rivalry among the individual states. Administrative judiciary as the support of the administration became an aim of the administrative judiciary at the end of the 30ies. At that time, the Reich's Administrative Court was grounded and organs that decided in the matters of the administrative judiciary on the central level so far became its part. The judges of these organs became the judges of the Reich's Administrative Court. The unified system of the Reich's administrative judiciary was never constituted. In reality, the administrative judiciary was paralysed, even though, outwardly, the system seemed to be working.
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
AG - Právní vědy
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2016
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Právněhistorické studie
ISSN
0079-4929
e-ISSN
—
Svazek periodika
45
Číslo periodika v rámci svazku
2
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
20
Strana od-do
220-239
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—