Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Zdanění technických rezerv pojišťoven a nález Ústavního soudu Pl. ÚS 87/20

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11220%2F21%3A10435817" target="_blank" >RIV/00216208:11220/21:10435817 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=BNcoSB42.m" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=BNcoSB42.m</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Zdanění technických rezerv pojišťoven a nález Ústavního soudu Pl. ÚS 87/20

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Rozdíl mezi technickými rezervami zanesenými v účetnictví a technickými rezervami vytvořenými na základě směrnice Solventnost II se stal předmětem jednorázového zdanění, které má být realizováno v průběhu dvou zdaňovacích období, a to během let 2020 a 2021. Zdanění technických rezerv je nastaveno tak, že k hospodářskému výsledku za rok 2020 se přičte půlka úbytku mezi novými (solventnostními) a natvořenými účetními rezervami, totéž se provede ve vazbě na rok 2021. Do doby nabytí účinnosti novelizačního zákona č. 364/2019 Sb. byly technické rezervy ve výši vykázané v účetnictví daňově uznatelné. Počínaje rokem 2020 jsou však daňově uznatelné pouze technické rezervy vytvořené na základě směrnice Solventnost II, zatímco účetní rezervy jsou sice stále ponechány v účetnictví, ale z daňového hlediska nejsou nadále relevantní, což znamená, že musí být rozpuštěny a zdaněny. Pojišťovny počítají své technické rezervy v souladu se směrnicí pro účely reportingu dohledovým orgánům. Pokud jde o jejich výši, rezervy podle pravidel Solventnosti II jsou významně nižší než účetní technické rezervy, jejichž výši určují pojišťovny samy na základě hodnocení pojistných rizik. Aplikovatelnost a ústavnost výše uvedeného novelizačního zákona vzbuzuje od počátku vážné pochybnosti, v důsledku čehož byla proti němu skupinou poslanců podána ústavní stížnost. Ústavní soud se však podstatou technických rezerv v pojišťovnictví prakticky nezabýval a pozornost věnoval spíše otázkám legálnosti zákonodárného procesu a možnému rdousícímu efektu na pojišťovny. S nimi související argumenty však měly spíše komplementární povahu. Ústavní stížnost zamítl mj. s tím, že negativní účinky, které by bylo možno vnímat jako protiústavní, by bylo možné spatřovat až v individuálním případě. Zákon má současně retroaktivní účinky, které však Ústavní soud posoudil jako přípustnou nepravou retroaktivitu. Diskriminační povahu a nejednoznačnost této právní úpravy lze nejlépe demonstrovat na případu poboček zahraničních pojišťoven na straně jedné, a zahraničních poboček tuzemských pojišťoven na straně druhé. Jednou z tradičních zásad daňového práva přitom je in dubio mitius, tedy že v případě interpretačně nejasné normy by měl být aplikován výklad ve prospěch subjektu daně.

  • Název v anglickém jazyce

    Taxation of technical provisions of insurers and Constitutional court finding no. Pl. ÚS 87/20

  • Popis výsledku anglicky

    The difference between the technical provisions recorded in the accounts and the technical provisions created on the basis of the Solvency II Directive has become subject to a one-off taxation to be implemented over two taxation periods, namely during 2020 and 2021. The taxation of the technical provisions is set up in such a way that half of the decrease between the new (solvency) and the accounting provisions created is added to the economic result for 2020, and the same is done in relation to 2021. Until the entry into force of the amending Act No 364/2019 Coll., the technical provisions were tax deductible in the amount recognised in the accounting. However, from 2020 onwards, only technical provisions created on the basis of the Solvency II Directive are tax deductible, while accounting provisions, although still retained in the accounts, are no longer relevant from a tax perspective, which means that they must be dissolved and taxed. Insurance companies calculate their technical provisions in accordance with the Directive for reporting purposes to the supervisory authorities. As regards their level, the provisions under the Solvency II rules are significantly lower than the accounting technical provisions, the level of which is determined by the insurance undertakings themselves on the basis of an assessment of the insurance risks. The applicability and constitutionality of the abovementioned amending law has been in serious doubt from the outset, which led to a constitutional complaint against it by a group of Members of Parliament. The Constitutional Court, however, did not deal with the substance of technical provisions in the insurance sector and rather focused on the legality of the legislative process and the possible choking effect on insurance companies. However, the related arguments were rather complementary in nature. The Constitutional Court rejected the complaint, inter alia, on the grounds that negative effects that could be perceived as unconstitutional could only be perceived in an individual case. At the same time, the law has retroactive effects, which, however, the Constitutional Court found to be permissible false retroactivity. The discriminatory nature and ambiguity of this legislation can best be demonstrated in the case of branches of foreign insurance companies on the one hand, and foreign branches of domestic insurance companies on the other. One of the traditional principles of tax law is in dubio mitius, i.e. that in the event of an ambiguous interpretation of a norm, an interpretation in favour of the tax subject should be applied.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50501 - Law

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2021

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Daně a finance

  • ISSN

    1801-6006

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    2021

  • Číslo periodika v rámci svazku

    1-4

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    9

  • Strana od-do

    32-40

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus