Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Personální nezávislost České národní banky a její ústavněprávní souvislosti

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11220%2F22%3A10457143" target="_blank" >RIV/00216208:11220/22:10457143 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Personální nezávislost České národní banky a její ústavněprávní souvislosti

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Nezávislost je klíčovou vlastností nezbytnou pro centrální banku, která má uspět ve svém boji s inflací. Z právního hlediska znamená nezávislost centrální banky její nezávislost na ostatních typech státní moci, jmenovitě na moci zákonodárné a soudní, ale především na moci výkonné. Vedle nezávislosti institucionální, instrumentální a finanční je personální nezávislost důležitým prvkem určujícím postavení centrální banky mezi ostatními institucemi státu. Personální nezávislost se odráží ve způsobu jmenování a odvolávání vedoucích představitelů centrální banky. U České národní banky se její personální nezávislost projevuje v modelu jmenování členů jejího vrcholného výkonného orgánu určujícího měnovou politiku, tj. bankovní rady, Prezidentem republiky bez ingerence vlády. Výkon jmenovací pravomoci prezidentem dle jeho vlastního uvážení však může vést k určité subjektivitě při hodnocení odborného a osobního profilu kandidátů a ke svévoli při výběru jmenovaných. Je proto na místě uvažovat o alternativním modelu jmenování, do něhož by byl vedle prezidenta zapojen i jiný ústavní orgán. Z několika důvodů by takový ústavní orgán měl být co nejvíce vzdálen vládě a jejím členům. Při zvažování možností v tomto směru nelze pominout variantu, v níž by tuto roli hrál senát. V každém případě však změna stávajícího modelu konstituování bankovní rady s sebou přináší potřebu ústavní změny, jež by neměla být povrchní ani unáhlená, ale měla by být přijata až po důkladné analýze a odborné diskusi.

  • Název v anglickém jazyce

    Personnel Independence of Czech National Bank and its Constitutional Connections

  • Popis výsledku anglicky

    Independence is a core attribute necessary for a central bank aspiring to succeed in its fight with inflation. From legal point of view independence of a central bank means its independence on other branches of state power, namely the legislative and judicial branches, and, above all, the executive branch. Personnel independence is, in addition to institutional, instrumental and financial independences an important element of central bank&apos;s position among other state institutions. Personnel independence is reflected in the manner of appointing and removing the top officials of the central bank. In Czech National Bank its personnel independence is manifested in the model of appointing the members of its top executive body setting the bank&apos;s monetary policy, the Bank Board, by the President of the Republic without any involvement of the Cabinet. However, the exercise of the appointing power by the Presidents at their full discretion may lead to somewhat subjective assessment of the nominees&apos; professional and personal backgrounds and to arbitrariness in the selection of the appointees. It is thus appropriate to think about an alternative model of appointing in which another constitutional body, in addition to the President, would be involved. For several reasons such constitutional body should be as remote as possible from the Cabinet and its members. Considering options in this direction of thinking, one cannot avoid regarding the Senate to play that role. In any case, modification of the current model of constituting the Bank Board brings about the need of a constitutional change which should not be superficial and precipitate but is to be adopted only upon thorough analysis and discussion.

Klasifikace

  • Druh

    D - Stať ve sborníku

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50501 - Law

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2022

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název statě ve sborníku

    Ústava v kontextu společenských změn (K 30. výročí jejího přijetí)

  • ISBN

    978-80-7676-587-0

  • ISSN

  • e-ISSN

  • Počet stran výsledku

    12

  • Strana od-do

    271-282

  • Název nakladatele

    Wolters Kluwer

  • Místo vydání

    Praha

  • Místo konání akce

    Praha

  • Datum konání akce

    21. 9. 2022

  • Typ akce podle státní příslušnosti

    CST - Celostátní akce

  • Kód UT WoS článku