Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Základní triáda správních žalob. K realizovatelnosti jednotného žalobního typu

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11220%2F23%3A10470505" target="_blank" >RIV/00216208:11220/23:10470505 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Základní triáda správních žalob. K realizovatelnosti jednotného žalobního typu

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Práce se zabývá úpravou správních žalob v soudním řádu správním s důrazem na problémy související s volbou správného žalobního typu (žaloba proti rozhodnutí, žaloba na ochranu proti nečinnosti a žaloba na ochranu před nezákonným zásahem, pokynem nebo donucením) v mezních případech, kdy není zcela jasné, o jakou se jedná formu činnosti veřejné správy. Hlavním cílem práce je analyzovat, zda je možné konstruovat jednotný žalobní typ, nebo alespoň navrhnout takové procesní řešení, které učiní jednotlivé žalobní typy vzájemně více propustnými.V první části se práce zabývá klíčovými procesními otázkami, které jsou pro všechny žalobní typy společné. Jedná se zejména o pojem veřejného subjektivního práva, který je základem aktivní žalobní legitimace, a proto se od něj odvíjí veškerá další právní úprava. Též sem spadá problematika odkladného účinku a předběžných opatření, jakož i incidenční přezkum opatření obecné povahy. Opomenout nelze ani problematiku správní žaloby ve veřejném zájmu, která se váže pouze k žalobě proti správnímu rozhodnutí, ačkoliv mohou veřejnému zájmu škodit i jiné činnosti veřejné správy. Ve druhé části se práce zabývá samotným &quot;vnitřkem&quot; správních žalob s cílem odpovědět na otázku, zda mohou být tři samostatné žalobní typy sjednoceny v jeden. Důraz je kladen na judikaturní problémy s volbou žalobního typu, lhůtu pro podání žaloby, podmínky řízení, na rozhodnutí krajského soudu a na související otázky spojené s řízením o kasační stížnosti. Ve třetí části je systém několika správních žalob porovnáván se &quot;jednotnou&quot; správní žalobou dle théorie de l&apos;acte attaquable. Jako příklad je analyzována švýcarská právní úprava. V jejím případě je jednotná stížnost ke správnímu soudu podávána proti rozhodnutí nebo proti nečinnosti. Nezákonný zásah správního orgánu je &quot;přeměněn&quot; na správní rozhodnutí podáním žádosti o ochranu před nezákonným zásahem u správního orgánu a následně je opět možné podat stížnost ke správnímu soudu. Stížnost k nejvyššímu soudu v agendě veřejného práva pak není kasační, nýbrž reformační. Dřívější kasační pojetí této stížnosti bylo totiž shledáno nepraktickým.Závěrem je konstatováno, že mnohost forem činnosti veřejné správy neumožňuje vznik jednotného žalobního typu, a proto je nutné rozdíly mezi žalobními typy umenšit možností změny žaloby v řízení před krajským soudem a změnou kasační stížnosti na stížnost reformační. Souběžně s tím jsou navrženy i jiné dílčí náměty pro změny právní úpravy nebo další výzkum.

  • Název v anglickém jazyce

    Forms of protection of rights in the administrative judicial review

  • Popis výsledku anglicky

    This thesis treats about the regulation of legal actions in the Code of Administrative Judicial Procedure with emphasis on problems related to the choice of the correct legal action type (against a decision, for protection against inaction and for protection against unlawful interference) in borderline cases in which is difficult to determine a form of administrative activity. The main goal is to analyze if it is possible to construct a universal type of administrative legal action, or at least to propose a solution that will make different types of administrative legal actions more permeable.The first part deals with key procedural institutes that are common to all types of actions. In particular it is the concept of public right, which is the basis of active standing to bring an action, and all other legal regulation derives from it. This also includes the issue of suspensory effect and interim measures, as well as incidental review of measures of a general nature. The issue of an administrative action in the public interest, which is only related to an action against a decision, cannot be neglected, although other activities of the administration may also detriment the public interest. In the second part, the thesis deals with the very &quot;inside&quot; of administrative legal actions in order to answer the question whether three separate types of actions can be unified into one. Emphasis is placed on case law issues with the choice of the type of action, the deadline for filing a lawsuit, the conditions of the proceedings, the decision of the regional court and issues related to the cassation complaint proceedings. In the third part, the system of several administrative actions is compared with a &quot;single&quot; administrative action based on the théorie de l´acte attaquable. Swiss legislation is analyzed as an example. In her case, a single complaint to the administrative court is lodged against the decision or against inaction. The unlawful intervention of the administration is &quot;transformed&quot; into a decision by submitting an application for protection against unlawful interference before the administrative authority, and subsequently it is possible to file a complaint with the administrative court. The public law complaint to the Supreme Court is not cassation, but reformative. The earlier used concept of cassation was found to be impractical.It is concluded that the variety forms of public administration activities do not allow the emergence of a single type of action, and therefore it is necessary to reduce the differences between types of action by the possibility of changing the action type in proceedings before the regional court and changing the cassation complaint to a reform complaint. At the same time, other sub-topics are proposed for changes in legislation or further academicals research.

Klasifikace

  • Druh

    B - Odborná kniha

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50501 - Law

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2023

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • ISBN

    978-80-7400-921-1

  • Počet stran knihy

    191

  • Název nakladatele

    C.H.Beck

  • Místo vydání

    Praha

  • Kód UT WoS knihy