Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Chrání ústava tržní ekonomiku?

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11220%2F23%3A10471364" target="_blank" >RIV/00216208:11220/23:10471364 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Chrání ústava tržní ekonomiku?

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Příspěvek se zabývá pojetím tržní ekonomiky v ústavním právu. Ohlédneme-li se za českými dějinami zpět, nelze úplně s jistotou říct, ve kterých obdobích by bylo možné české země nazvat tržní ekonomikou. Tržní ekonomikou rozumíme takovou ekonomiku, ve které je množství a cena produkovaného zboží a služeb určována mechanismy trhu - střetem nabídky a poptávky. V takové ekonomice odpověď na otázky &quot;co vyrábět, jak a pro koho&quot; určuje trh. Opakem této koncepce je centrálně řízená ekonomka, kde o těchto otázkách rozhoduje státní systémem příkazového a přídělového rozhodování. Bez jakýchkoliv pochybností, české země nebyly tržní ekonomikou od roku 1948 do roku 1989. Právě transformace socialistického národního hospodářství na hospodářství ovládané mechanismy trhu je považována za jeden z hlavních aspektu celospolečenské revoluce v listopadu 1989. Naše Ústava chrání řadu výdobytků samotové revoluce. Ať bychom si ji ale pročítali sebepečlivěji, nikde bychom tam o tržním hospodářství či jeho aspektech zmínku nenašli. O něco úspěšnější bychom mohli být v Listině základních práv a svobod, která v článcích 11 a 26 chrání vlastnické právo a svobodu podnikání. To jsou však jen základní, nikoliv vyčerpávající předpoklady existence tržního hospodářství. Pokud bychom měli dospět k závěru, že naše ústava tržní hospodářství chrání, musíme ji vykládat šířeji. A jen málokterý článek Ústavy říká o našem státu málo slovy tak mnoho, jako hned ten první. Ústavní ochranu tržního hospodářství bychom tedy byli schopni dovodit jen tak, že bychom je považovali za součást demokratického právního státu. Současná Čína nám dává příklad toho, že převážně tržní hospodářství rozhodně není dostačující podmínkou demokracie. Je ale nezbytnou podmínkou? Je demokracie myslitelná jedině za součinnosti s mechanismy trhu, nebo si lze představit i stabilní a udržitelnou demokratickou společnost, která se dokáže od mechanismů trhů odprostit.

  • Název v anglickém jazyce

    Does the constitution protect the market economy?

  • Popis výsledku anglicky

    The article deals with the concept of a market economy in constitutional law. Looking back at Czech history, it is not entirely certain in which periods the Czech lands could be called a market economy. By market economy, we understand an economy in which the quantity and price of goods and services produced are determined by market mechanisms - the clash of supply and demand. In such an economy, the market determines the answers to the questions &apos;what to produce, how, and for whom&apos;. The opposite of this concept is a centrally planned economy, where these questions are decided by the state&apos;s command and allocation decision-making system. Without any doubt, the Czech lands were not a market economy from 1948 to 1989. The transformation of the socialist national economy into an economy controlled by market mechanisms is considered one of the main aspects of the societal revolution in November 1989. Our Constitution protects many achievements of the revolution itself. However, as carefully as we might read it, we would find no mention of a market economy or its aspects. We might be somewhat more successful in the Charter of Fundamental Rights and Freedoms, which in Articles 11 and 26 protects property rights and the freedom of enterprise. These, however, are only basic, not exhaustive, prerequisites for the existence of a market economy. If we were to conclude that our constitution protects a market economy, we must interpret it more broadly. And few articles of the Constitution say so much about our state in so few words as the very first one. Therefore, we could infer constitutional protection of the market economy only by considering it a part of a democratic legal state. Contemporary China gives us an example that a predominantly market economy is certainly not a sufficient condition for democracy. But is it a necessary condition? Is democracy conceivable only in conjunction with market mechanisms, or can we imagine a stable and sustainable democratic society that can detach itself from market mechanisms?

Klasifikace

  • Druh

    D - Stať ve sborníku

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50501 - Law

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2023

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název statě ve sborníku

    Ústavní rámec vlastnictví, podnikání a sociálních práv

  • ISBN

    978-80-7502-683-5

  • ISSN

  • e-ISSN

  • Počet stran výsledku

    14

  • Strana od-do

    11-24

  • Název nakladatele

    Leges

  • Místo vydání

    Praha

  • Místo konání akce

    Pec pod Sněžkou

  • Datum konání akce

    20. 4. 2023

  • Typ akce podle státní příslušnosti

    CST - Celostátní akce

  • Kód UT WoS článku