Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Sociální stát napříč ústavami

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11220%2F23%3A10471367" target="_blank" >RIV/00216208:11220/23:10471367 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Sociální stát napříč ústavami

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Příspěvek Sociální stát napříč ústavami se zaměřuje na napětí mezi požadavkem stability a neměnnosti ústav a politickým charakterem sociálního státu a snaží se odhalit, jaké vztahy mezi ústavním zakotvením sociálních práv a reálným stavem sociálního státu mohou vzniknout. Odhalit tyto vztahy v obecném měřítku je však úkol příliš ambiciózní na to, aby mohl být realizován v práci takového rozsahu. Proto je ambicí autora spíše poodkrýt tyto vztahy na příkladech zemí, jež patří k obecně nejtypičtějším reprezentantům druhů sociálního státu. Bylo tedy potřeba se zaměřit nejprve na problematiku sociálního státu izolovaně. Přes některé výhrady je možno označit model &quot;tří světů&quot; sociálního státu Esping-Andersena z 90. let za dostatečně reprezentativní i dnes. Těmito ideálními světy jsou stát sociálně demokratický (nejvíce se mu blíží Skandinávské země - v textu je pozornost obrácena hlavně na Švédsko), konzervativní (nejblíže Německo) a liberální (nejblíže USA). Po krátkém pozastavení u možných teoretických vztahů mezi ústavami a socioekonomickými právy následuje analýza vztahu mezi ústavami a nástroji sociálního státu ve třech výše zmíněných zemích. Hlavní snahou je tak zodpovědět, zdali existuje vazba mezi charakteristickými rysy sociálního státu dané země a ústavním zakotvením socioekonomických práv, případně zda-li má ústava tendenci tyto charakteristiky posilovat, nebo oslabovat. Nelze však v tomto kontextu vznést jednoduchý závěr kvůli tomu, že odpověď se liší v závislosti na mechanismu vynucování ústavy a politické situaci.

  • Název v anglickém jazyce

    Welfare state across constitutions

  • Popis výsledku anglicky

    The article Welfare State Across Constitutions focuses on the tension between the requirement for stability and immutability of constitutions and the political nature of the welfare state, and tries to uncover the possible relationships between the constitutional entrenchment of social rights and the actual state of the welfare state. However, to uncover these relationships on a general scale is too ambitious a task to be realized in a work of this scope. Therefore, the author&apos;s ambition is rather to partially reveal these relationships using examples from countries that are generally the most typical representatives of types of welfare states. It was necessary first to focus on the issue of the welfare state in isolation. Despite some reservations, Esping-Andersen&apos;s &apos;three worlds&apos; model of the welfare state from the 90s can be considered sufficiently representative even today. These ideal worlds are the social democratic state (most closely approached by the Scandinavian countries - the text mainly focuses on Sweden), the conservative (closest to Germany), and the liberal (closest to the USA). After a brief pause at the possible theoretical relationships between constitutions and socio-economic rights, follows an analysis of the relationship between constitutions and the instruments of the welfare state in the three aforementioned countries. The main effort is to answer whether there is a link between the characteristic features of the welfare state of a given country and the constitutional entrenchment of socio-economic rights, and whether the constitution tends to strengthen or weaken these characteristics. However, in this context, a simple conclusion cannot be drawn due to the fact that the answer varies depending on the enforcement mechanism of the constitution and the political situation.

Klasifikace

  • Druh

    D - Stať ve sborníku

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50501 - Law

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2023

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název statě ve sborníku

    Ústavní rámec vlastnictví, podnikání a sociálních práv

  • ISBN

    978-80-7502-683-5

  • ISSN

  • e-ISSN

  • Počet stran výsledku

    14

  • Strana od-do

    137-150

  • Název nakladatele

    Leges

  • Místo vydání

    Praha

  • Místo konání akce

    Pec pod Sněžkou

  • Datum konání akce

    20. 4. 2023

  • Typ akce podle státní příslušnosti

    CST - Celostátní akce

  • Kód UT WoS článku