Střet zájmů veřejných funkcionářů
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11220%2F23%3A10472863" target="_blank" >RIV/00216208:11220/23:10472863 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Střet zájmů veřejných funkcionářů
Popis výsledku v původním jazyce
Kniha je zaměřena na téma střetu zájmů jako problému rozhodování při výkonu veřejných funkcí, kdy se do kolize dostává veřejný zájem, který má veřejný funkcionář z titulu své funkce prosazovat nebo hájit, a jeho zájem soukromý.Existující instituty českého právního řádu normující situace střetu zájmů kniha člení do několika skupin, jimž jsou zasvěceny její kapitoly. Jde konkrétně o i) stěžejní a vše zastřešující povinnost prevence a upřednostňování veřejného zájmu před zájmem osobním; ii) pravou inkompatibilitu; iii) nepravou inkompatibilitu; iv) oznamovací povinnosti; a v) sběrnou kategorii dalších institutů v čele s cooling-off period a regulací lobbování.Pozornost je v knize upřena konkrétně na tyto okruhy problémů: i) v případě pravé inkompatibility (kapitola 4) na problematiku kumulace funkce člena Parlamentu s funkcí člena zastupitelstva územních samosprávných celků a určité negativní projevy s ní spojené při přijímání zákonů zasahujících do prostředí územních samospráv; ii) v případě nepravé inkompatibility (kapitola 5) především na zákaz účasti na soutěži o veřejné prostředky a zákaz vlastnictví médií z hlediska jejich proporcionality a deficity jejich normativního vyjádření; iii) v případě povinnosti podávat majetková přiznání (kapitola 6) na kritiku zásahu Ústavního soudu, jehož následkem nejsou v České republice majetková přiznání přístupná na internetu ani u čelných představitelů státu, a dále na neuspokojivou aplikační praxi spočívající v nedostatečném správním trestání některých přestupků na úseku střetu zájmů; a konečně iv) v případě ostatních institutů, v České republice vůbec neupravených, nebo jen velmi okrajově (kapitola 7) na smysl a přínosy jejich potenciálního zákonného zakotvení, jakož i na zahraniční právní úpravy, z nichž lze čerpat inspiraci.Těmto okruhům předchází obecnější výklad o pojmu střetu zájmů, rolích státu a požadavcích na právní úpravu střetu zájmů vyplývajících z českého ústavního pořádku a dále základní představení právních a etických pravidel regulujících chování veřejných funkcionářů v České republice včetně otázky vymahatelnosti těch právních povinností, jejich porušení zákon neumožňuje trestat.Kniha vychází z přesvědčení, že regulace střetu zájmů úzce souvisí s principy a kautelami zakotvenými ústavním pořádkem České republiky, případně hodnotami ústavním pořádkem chráněnými. Důvodem pro to je okolnost, že střet zájmů vykonavatelů veřejné moci se dotýká samotných základů demokratického státu, když potenciálně ohrožuje imperativ, aby veřejná moc sloužila všem občanům. Prevence střetu zájmů a efektivní naplňování požadavku, aby státní moc sloužila všem občanům, současně chrání a pomáhá budovat důvěru veřejnosti v tuto moc. Předcházení přílišné kumulaci politické, ekonomické a mediální moci pak pomáhá čelit plíživé dekompozici požadavků právního státu, dělby moci a svobody politické soutěže a chrání občany před svévolí jejích držitelů. Z těchto důvodů je regulace střetu zájmů veřejných funkcionářů cestou práva shledávána potřebnou.Závěrem knihy je, že se Česká republika vyznačuje poměrně kvalitní právní úpravou, která, na rozdíl od některých jiných zemí v západním civilizačním okruhu, problematiku střetu zájmů upravuje relativně komplexně. Přesto je vůči této právní úpravě a její implementaci v praxi formulováno několik výhrad, které jdou z velké části na vrub okolnostem a způsobu přijímání zákona o střetu zájmů a jeho pozdějších novelizací s cílem reagovat na nastalou situaci významné koncentrace moci v rukou jednoho z bývalých premiérů České republiky.Za nejzávažnější nedostatek české právní úpravy je v knize považována možnost obcházení zákazu zadávání veřejných zakázek a poskytování dotací společnostem vlastněným nebo kontrolovaným členem vlády. Efektivnější kontrole a vymáhání regulace střetu zájmů by kormě odstranění mezer v zákoně mělo prospět především určení správního úřadu nezávislého na české vládě, který by byl povolán autoritativně vykládat zákon o střetu zájmů a incidenčně posuzovat, zda došlo k jeho porušení, a to i v nejvyšších patrech politiky, a případná porušení sankcionovat. Mimoto však kniha přitahuje pozornost i k řadě jiných nedostatků a nabízí množství úvah de lege ferenda.
Název v anglickém jazyce
Conflict of interest of public officials
Popis výsledku anglicky
The dissertation is focused on the topic of conflict of interest as a decision-making problem in the performance of public functions, when the public interest, which the public official has to promote or defend by virtue of his position, and his private interest come into conflict.The existing institutes of the Czech legal system, which regulate situations of conflict of interest, are divided into several groups, to which chapters of the dissertation are dedicated. Specifically, it concerns i) the pivotal and overarching duty of prevention and prioritizing the public interest over personal interest; ii) so called 'genuine incompatibility' and iii) 'non-genuine incompatibility'; iv) reporting obligations; and v) a category of other institutes focusing foremost on cooling-off period and regulation of lobbying.The dissertation focuses specifically on the following areas of problems: i) in the case of genuine incompatibility (Chapter 4) on the issue of the cumulation of the function of a member of Parliament of the Czech Republic with the function of a member of the council of territorialself-governing units and certain negative manifestations associated with it in the process of adoption of laws affecting the territorial self-governments; ii) in the case of non-genuine incompatibility (Chapter 5), above all, the ban on participation in the competition for public funds and the ban on media ownership from the point of view of their proportionality, and their deficits; iii) in the case of the obligation to file asset declarations (Chapter 6), the criticism of the intervention of the Constitutional Court of the Czech Republic, as a result of which asset declarations are not accessible on the Internet, not even in case of top state representatives, and further to the unsatisfactory application practice consisting of the insufficient administrative punishment of certain offenses in the area of conflict of interest; and finally iv) in the case of other institutes, not regulated at all in the Czech Republic, or only marginally so (Chapter 7), on the meaning and benefits of their potential enactment, as well as on foreign legislation from which inspiration can be drawn.These chapters are preceded by a more general explanation of the concept of conflict of interest, the roles of the state and requirements for the legal regulation of conflict of interest arising from the Czech constitutional order, as well as a basic presentation of the legal and ethical rules regulating the behavior of public officials in the Czech Republic, including the question of the enforceability of those legal obligations, violation of which the law does not allow to punish.The dissertation is based on the belief that the regulation of conflicts of interest is closely related to the principles and safeguards enshrined in the constitutional order of the Czech Republic, as well as values protected by it. The conflict of interest of the executors of public power touches the very foundations of the democratic state, when it potentially threatens the imperative that public power should serve all citizens. Preventing conflicts of interest and effectively fulfilling the requirement that state power serves all citizens simultaneously protects and helps build public trust in execution of that power. Preventing the excessive accumulation of political, economic and media power then helps to counter the creeping decomposition of the requirements of the rule of law, the separation of powers and the freedom of political competition and protects citizens from the arbitrariness of its holders. For these reasons, regulation of the conflict of interest of public officials through the law is deemed necessary.The conclusion of the dissertation is that the Czech Republic is equipped with relatively high-quality legislation, which, unlike some other countries in the Western civilization circle, regulates the issue of conflict of interest relatively comprehensively. Nevertheless, several reservations have been formulated against this legal regulation and its implementation in practice, which are in a large part result of the circumstances and the method of adoption of the law on conflict of interest and its later amendments with the aim to react to the situation of a significant concentration of power in the hands of one of the former prime ministers of the Czech Republic.The possibility of circumventing the ban on awarding public contracts and providing subsidies to companies owned or controled by members of the government is considered the most serious shortcoming of the Czech legislation. More effective control and enforcement of the regulation of conflict of interest should benefit apart from eliminating loopholes in the law above all from the designation of an administrative office independent of the Czech government, which would be called upon to authoritatively interpret the law on conflict of interest and incidentally assess whether it has been violated, even at the highest levels of political bodies, and to sanction detected violations. In addition, however, the dissertation draws attention to several other shortcomings and offers a number of de lege ferenda considerations in the given context.
Klasifikace
Druh
B - Odborná kniha
CEP obor
—
OECD FORD obor
50501 - Law
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2023
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
ISBN
978-80-7502-696-5
Počet stran knihy
327
Název nakladatele
Leges
Místo vydání
Praha
Kód UT WoS knihy
—