Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Možnost zakotvení práva platit v hotovosti na ústavní úrovni

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11220%2F23%3A10477226" target="_blank" >RIV/00216208:11220/23:10477226 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Možnost zakotvení práva platit v hotovosti na ústavní úrovni

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Práva platit v hotovosti se domáhají lidé napříč republikou, a to zejména v oblastech, kde bývá podnikajícími subjekty preferována platba bezhotovostní. Jde zejména o moderní podniky ve městech, malé podnikatele a podniky v některých turistických oblastech, pro které je to zkrátka jednodušší. Jde o podmínku, která znevýhodňuje občany, proti kterým jsou vedeny exekuce, seniory, anebo ty, kteří dostávají výplatu pouze hotově. Tato možnost je totiž stále zakotvena v zákonu č. 262/2006 Sb., zákoníku práce.Zároveň se rozšiřují skupiny občanů, kteří bezhotovostně platí z obavy, že jsou jejich aktivity neúměrně monitorovány bankami. Ač je jednoduché některé tyto teorie považovat za přehnané, jde o ovyklou praktiku bank, která je častá nejen ve světě ale i u nás.Banky využívají pravidla AML (anti- money laundering) pro zamezení praní špinavých peněz a pod touto záminkou sledují každou platbu, tu pak mohou vyhodnotit za podezřelou a zákazníka kontaktovat. Zároveň to dává bankám přístup k nekonečné databázi informací a následně možnost jednat jinak se zákazníkem, který by chtěj půjčku. AML má právní základ v nařízení 91/308/EHS o předcházení využití finančního systému k praní peněz a svou funkci na úrovni předcházení praní špinavých peněz splňuje. Obavy občanů však již mají odezvu i na politické scéně. Možné odmítnutí platby v hotovosti ze strany podniku totiž označují za omezení základního práva na soukromí.Mezi méně známé hrozby neustálého monitoringu platebních aktivit jednotlivců patří CLM, tzv. card- linked marketing, který se v USA již rozmohl nastupuje i v Čr. Zde jej však v tuto chvíli provozuje jen jedna firma a tak není v centru dění.Právo na soukromí je zakotveno v Listině základních práv a svobod a právě proto se jej snaží chránit např. opoziční strana SPD, předložila v Poslanecké sněmovně návrh ústavního zákona na zakotvení práva platit hotovostí. Takový zákon v tuto chvíli zvažuje i Slovenská republika, ve které však platí také zákon č. 394/2012 Z. z. O obmedzenie platieb v hotovosti. Tento zákon se však do zabírá až zákazem platby v hotovosti mezi dvěma fyzickými osobami ve výši přesahující 15 000 Eur.Proti tomuto návrhu se vyslovili koaliční politici zejména argumentem, že je právo platit hotovostí již zakotveno v zákoně č. 136/2011 Sb., o oběhu bankovek a mincí. K situaci se již vyjádřil i mluvčí České Národní banky a to přívětivě k zakotvení současného právního stavu, jež stanoví zákon o běhu bankovek a mincí i na ústavní úrovni, anebo formou přijetí sankce za neoprávněné odmítnutí platby v hotovosti, kterou náš právní řád nezná.K odmítání plateb v hotovosti dochází i mnoha dalších evropských zemích a v současné době se problémem zabývá také Evropská Centrální banka.

  • Název v anglickém jazyce

    Possibility of enshrining the right to pay in cash at the constitutional leve

  • Popis výsledku anglicky

    Across the republic, people are demanding the right to pay in cash, especially in areas where businesses prefer non-cash payments. This is particularly true for modern businesses in cities, small entrepreneurs, and businesses in some tourist areas, for whom it is simply easier. This condition disadvantages citizens who are subject to enforcement actions, seniors, or those who receive their salary only in cash. This option is still enshrined in law No. 262/2006 Coll., the Labor Code.At the same time, there are expanding groups of citizens who pay non-cash out of fear that their activities are disproportionately monitored by banks. While it is easy to consider some of these theories as exaggerated, it is a common practice of banks, frequent not only globally but also domestically.Banks use AML (Anti-Money Laundering) rules to prevent money laundering and under this pretext monitor every payment, which they can evaluate as suspicious and contact the customer. This also gives banks access to an endless database of information and subsequently the possibility to act differently with a customer who would want a loan. AML has a legal basis in Regulation 91/308/EEC on the prevention of the financial system&apos;s use for money laundering and fulfills its function at the level of preventing money laundering. However, citizens&apos; concerns are now also finding a response on the political scene. The possible refusal of cash payments by a business is identified as a limitation of the basic right to privacy.Among the lesser-known threats of continuous monitoring of individuals&apos; payment activities is CLM, so-called card-linked marketing, which has already become widespread in the USA and is also emerging in the Czech Republic. However, at this moment, it is operated by only one company, so it is not at the center of attention.The right to privacy is enshrined in the Charter of Fundamental Rights and Freedoms, and it is for this reason, for example, the opposition party SPD is trying to protect it by submitting a proposal for a constitutional act to enshrine the right to pay in cash in the Chamber of Deputies. Such a law is also being considered by the Slovak Republic, where Law No. 394/2012 Coll. on the limitation of cash payments also applies. However, this law only addresses the prohibition of cash payments between two individuals exceeding 15,000 Euros.Coalition politicians have primarily argued against this proposal, stating that the right to pay in cash is already enshrined in Law No. 136/2011 Coll., on the circulation of banknotes and coins. The spokesperson for the Czech National Bank has already commented favorably on enshrining the current legal status, which is established by the law on the circulation of banknotes and coins, either at the constitutional level or in the form of adopting a penalty for unauthorized refusal of cash payments, which our legal system does not recognize.The refusal of cash payments is also occurring in many other European countries, and the European Central Bank is currently addressing the issue.

Klasifikace

  • Druh

    D - Stať ve sborníku

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50501 - Law

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2023

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název statě ve sborníku

    Kulturní války z pohledu ústavního práva

  • ISBN

    978-80-7502-720-7

  • ISSN

  • e-ISSN

  • Počet stran výsledku

    5

  • Strana od-do

    170-174

  • Název nakladatele

    Leges

  • Místo vydání

    Praha

  • Místo konání akce

    Dolní Lomná

  • Datum konání akce

    24. 7. 2023

  • Typ akce podle státní příslušnosti

    CST - Celostátní akce

  • Kód UT WoS článku