Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Partnerství pro všechny: k diskriminační povaze výlučně stejnopohlavních svazků

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11220%2F23%3A10477236" target="_blank" >RIV/00216208:11220/23:10477236 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Partnerství pro všechny: k diskriminační povaze výlučně stejnopohlavních svazků

  • Popis výsledku v původním jazyce

    V nespočtu zemí světa proběhl nebo probíhá boj o právo stejnopohlavních párů vstupovat do manželských či obdobných svazků. Tento boj se vede nejen politickými, nýbrž i ústavněprávními prostředky. Lze přitom spatřovat dvě nezávislé argumentační linie, které dovozují ústavní závazek státu takový svazek umožnit.Zaprvé lze argumentovat právem na ochranu soukromého a rodinného života, ze kterého můžeme dovodit povinnost státu k zajištění odpovídajícího právního rámce pro stejnopohlavní vztahy; je pak možné podrobněji diskutovat, jak by měl takový rámec vypadat.Zadruhé se lze myslitelně opřít o zásadu rovnosti, a tedy dovozovat, že pokud stát umožňuje uzavřít manželství muži a ženě, musí totéž umožnit i osobám stejného pohlaví.V Česku umožňujeme vstupovat do manželství jen různopohlavním párům a do partnerství jen stejnopohlavním. Registrované partnerství tudíž primárně slouží (a je vnímáno) jakožto nedokonalá a nedostatečná náhražka manželství. Naopak není doceněno, že pro některé páry může mít význam setrvávat ve svazku, se kterým bude spojeno méně práv a povinností než s manželstvím. Z toho vyvozuji dvě teze, které by příspěvek měl představit:1. Jako ne zcela šťastné lze hodnotit, když zákonodárce při zrovnoprávnění manželství zároveň znemožní uzavírat nová registrovaná partnerství (jak se navrhuje ve sněmovním tisku 241). Stojí za povšimnutí, že v žádné zemi nebyla dosavadní partnerství ex lege překlopena do manželství, neboť nelze automaticky předpokládat, že by všichni partneři preferovali stát se manželi. Z tohoto úhlu pohledu byl potenciálně problematickým návrh na zrušení části § 3020 ObčZ, o kterém rozhodoval Ústavní soud (srov. usnesení ÚS ze dne 15. 6. 2021, sp. zn. Pl. ÚS 28/19), neboť mohl (formou nepravé retroaktivity) založit velké množství nových práv a povinnosti partnerům, kteří s tím při vstupu do registrovaného partnerství nepočítali.2. Pokud má být manželství zpřístupněno i stejnopohlavním párům a zároveň zůstane zachováno registrované partnerství (což se jeví jako nejvstřícnější řešení), na základě zásady rovnosti musí být registrované partnerství zpřístupněno i párům opačného pohlaví. Na tuto notu příspěvek představí rozsudek Nejvyššího soudu UK ve věci R (on the application of Steinfeld and Keidan) v Secretary of State for International Development a nález rakouského Ústavního soudu sp. zn. G 258/2017.

  • Název v anglickém jazyce

    Partnership for all: on the discriminatory nature of exclusively same-sex unions

  • Popis výsledku anglicky

    In countless countries around the world, the fight for the right of same-sex couples to enter into marital or similar unions has been or is being fought. This struggle is being waged not only by political means but also by constitutional means. Two independent lines of argumentation can be seen which imply a constitutional obligation on the part of the state to allow such unions.Firstly, the right to protection of private and family life can be argued, from which we can infer the state&apos;s obligation to provide an adequate legal framework for same-sex relationships; it is then possible to discuss in more detail what such a framework should look like.Secondly, it is conceivable to rely on the principle of equality and thus to infer that if the State allows a man and a woman to marry, it must also allow same-sex couples to do the same.In the Czech Republic, we allow only different-sex couples to marry and only same-sex couples to enter into civil partnerships. Registered partnerships therefore primarily serve (and are perceived) as an imperfect and inadequate substitute for marriage. Conversely, it is not appreciated that for some couples it may make sense to remain in a union that will involve fewer rights and obligations than marriage. From this I draw two theses that the paper should present:(1) It may be judged as not entirely happy if the legislature, in equalising marriage, also makes it impossible to enter into new civil partnerships (as proposed in House Bill 241). It is worth noting that in no country have existing civil partnerships been converted ex lege into marriage, since it cannot be automatically assumed that all partners would prefer to become married. From this point of view, the proposal to repeal part of Section 3020 of the Civil Code, which was decided by the Constitutional Court (cf. the Constitutional Court&apos;s resolution of 15 June 2021, Case No. Pl. ÚS 28/19), was potentially problematic, as it could (in the form of quasi-retroactivity) create a large number of new rights and obligations for partners who had not envisaged this when entering into a registered partnership.2. If marriage is to be made available to same-sex couples while maintaining the registered partnership (which appears to be the most inclusive solution), registered partnerships must also be made available to opposite-sex couples on the basis of the principle of equality. On this note, the paper will introduce the UK Supreme Court&apos;s judgment in R (on the application of Steinfeld and Keidan) v Secretary of State for International Development and the Austrian Constitutional Court&apos;s ruling in Case No. G 258/2017.

Klasifikace

  • Druh

    D - Stať ve sborníku

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50501 - Law

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2023

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název statě ve sborníku

    Kulturní války z pohledu ústavního práva

  • ISBN

    978-80-7502-720-7

  • ISSN

  • e-ISSN

  • Počet stran výsledku

    13

  • Strana od-do

    63-75

  • Název nakladatele

    Leges

  • Místo vydání

    Praha

  • Místo konání akce

    Dolní Lomná

  • Datum konání akce

    24. 7. 2023

  • Typ akce podle státní příslušnosti

    CST - Celostátní akce

  • Kód UT WoS článku