Partnerství pro všechny: k diskriminační povaze výlučně stejnopohlavních svazků
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11220%2F23%3A10477236" target="_blank" >RIV/00216208:11220/23:10477236 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Partnerství pro všechny: k diskriminační povaze výlučně stejnopohlavních svazků
Popis výsledku v původním jazyce
V nespočtu zemí světa proběhl nebo probíhá boj o právo stejnopohlavních párů vstupovat do manželských či obdobných svazků. Tento boj se vede nejen politickými, nýbrž i ústavněprávními prostředky. Lze přitom spatřovat dvě nezávislé argumentační linie, které dovozují ústavní závazek státu takový svazek umožnit.Zaprvé lze argumentovat právem na ochranu soukromého a rodinného života, ze kterého můžeme dovodit povinnost státu k zajištění odpovídajícího právního rámce pro stejnopohlavní vztahy; je pak možné podrobněji diskutovat, jak by měl takový rámec vypadat.Zadruhé se lze myslitelně opřít o zásadu rovnosti, a tedy dovozovat, že pokud stát umožňuje uzavřít manželství muži a ženě, musí totéž umožnit i osobám stejného pohlaví.V Česku umožňujeme vstupovat do manželství jen různopohlavním párům a do partnerství jen stejnopohlavním. Registrované partnerství tudíž primárně slouží (a je vnímáno) jakožto nedokonalá a nedostatečná náhražka manželství. Naopak není doceněno, že pro některé páry může mít význam setrvávat ve svazku, se kterým bude spojeno méně práv a povinností než s manželstvím. Z toho vyvozuji dvě teze, které by příspěvek měl představit:1. Jako ne zcela šťastné lze hodnotit, když zákonodárce při zrovnoprávnění manželství zároveň znemožní uzavírat nová registrovaná partnerství (jak se navrhuje ve sněmovním tisku 241). Stojí za povšimnutí, že v žádné zemi nebyla dosavadní partnerství ex lege překlopena do manželství, neboť nelze automaticky předpokládat, že by všichni partneři preferovali stát se manželi. Z tohoto úhlu pohledu byl potenciálně problematickým návrh na zrušení části § 3020 ObčZ, o kterém rozhodoval Ústavní soud (srov. usnesení ÚS ze dne 15. 6. 2021, sp. zn. Pl. ÚS 28/19), neboť mohl (formou nepravé retroaktivity) založit velké množství nových práv a povinnosti partnerům, kteří s tím při vstupu do registrovaného partnerství nepočítali.2. Pokud má být manželství zpřístupněno i stejnopohlavním párům a zároveň zůstane zachováno registrované partnerství (což se jeví jako nejvstřícnější řešení), na základě zásady rovnosti musí být registrované partnerství zpřístupněno i párům opačného pohlaví. Na tuto notu příspěvek představí rozsudek Nejvyššího soudu UK ve věci R (on the application of Steinfeld and Keidan) v Secretary of State for International Development a nález rakouského Ústavního soudu sp. zn. G 258/2017.
Název v anglickém jazyce
Partnership for all: on the discriminatory nature of exclusively same-sex unions
Popis výsledku anglicky
In countless countries around the world, the fight for the right of same-sex couples to enter into marital or similar unions has been or is being fought. This struggle is being waged not only by political means but also by constitutional means. Two independent lines of argumentation can be seen which imply a constitutional obligation on the part of the state to allow such unions.Firstly, the right to protection of private and family life can be argued, from which we can infer the state's obligation to provide an adequate legal framework for same-sex relationships; it is then possible to discuss in more detail what such a framework should look like.Secondly, it is conceivable to rely on the principle of equality and thus to infer that if the State allows a man and a woman to marry, it must also allow same-sex couples to do the same.In the Czech Republic, we allow only different-sex couples to marry and only same-sex couples to enter into civil partnerships. Registered partnerships therefore primarily serve (and are perceived) as an imperfect and inadequate substitute for marriage. Conversely, it is not appreciated that for some couples it may make sense to remain in a union that will involve fewer rights and obligations than marriage. From this I draw two theses that the paper should present:(1) It may be judged as not entirely happy if the legislature, in equalising marriage, also makes it impossible to enter into new civil partnerships (as proposed in House Bill 241). It is worth noting that in no country have existing civil partnerships been converted ex lege into marriage, since it cannot be automatically assumed that all partners would prefer to become married. From this point of view, the proposal to repeal part of Section 3020 of the Civil Code, which was decided by the Constitutional Court (cf. the Constitutional Court's resolution of 15 June 2021, Case No. Pl. ÚS 28/19), was potentially problematic, as it could (in the form of quasi-retroactivity) create a large number of new rights and obligations for partners who had not envisaged this when entering into a registered partnership.2. If marriage is to be made available to same-sex couples while maintaining the registered partnership (which appears to be the most inclusive solution), registered partnerships must also be made available to opposite-sex couples on the basis of the principle of equality. On this note, the paper will introduce the UK Supreme Court's judgment in R (on the application of Steinfeld and Keidan) v Secretary of State for International Development and the Austrian Constitutional Court's ruling in Case No. G 258/2017.
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
—
OECD FORD obor
50501 - Law
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2023
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
Kulturní války z pohledu ústavního práva
ISBN
978-80-7502-720-7
ISSN
—
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
13
Strana od-do
63-75
Název nakladatele
Leges
Místo vydání
Praha
Místo konání akce
Dolní Lomná
Datum konání akce
24. 7. 2023
Typ akce podle státní příslušnosti
CST - Celostátní akce
Kód UT WoS článku
—