Definice znásilnění: "Ano, ale jaká ta je nejlepší?"
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11220%2F23%3A10478070" target="_blank" >RIV/00216208:11220/23:10478070 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Definice znásilnění: "Ano, ale jaká ta je nejlepší?"
Popis výsledku v původním jazyce
Vlnu společenských debat vzbudil ve španělské společnosti zákon č. 10/2022 z 6. září 2022, který formálně nese název zákon o garanci úplné sexuální svobody. Veřejnosti se vžil pracovní název zákon "ano a pouze ano" (la ley del sí y solo sí). Novelizovaný paragraf 178 španělského trestního zákoníku stanoví, že "sexuální agrese se dopustí ten, kdo zaútočí proti sexuální svobodě jiného bez jeho souhlasu". Španělsko se tak zařadilo na seznam evropských zemí, které k takové redefinici trestných činů proti důstojnosti v sexuální oblasti přistoupily již dříve. V současné době seznam čítá okolo 14 států. Aktuální středolevicová španělská vládní koalice tak svým krokem vyšla vstříc části odborné veřejnosti a mimo jiné i španělskému feminismu, který po podobné novelizaci volá už několik let. Španělsko však není ojedinělé, hlasy volající po redefinici znásilnění sílí po celém světě. Jedním z častých hesel na feministických demonstracích a pochodech je "Už žádná další" (míněno už žádná další oběť sexuálního násilí). I na české politické scéně má nová definice trestného činu znásilnění své podporovatele. Ministerstvo spravedlnosti již vypracovalo legislativní návrhy, které se setkaly s vlnou nevole z řad politiků i odborníků, a tak se jejich projednání na půdě Poslanecké sněmovny prozatím odložilo. Ministerstvo podle vyjádření jeho zástupců pracuje s dvěma podobami definice, jedna vychází z absence souhlasu, ta druhá z projevu nesouhlasu. Zda je česká společnost na odbornou debatu o takové legislativní změně připravena, či zda se se nás zmocní iracionalita a naše vnímaní zastře politická nevraživost, to je písní budoucnosti. Klidu před bouří bych chtěl využít já pro svůj příspěvek a zanalyzovat možné definice znásilnění ústavně-trestním prismatem.Chrání naše republika sexuální důstojnost a svobodu rozhodování o svém sexuálním životě dostatečně? A pokud ano, činí tak nediskriminačním způsobem, pokud v 9 z 10 případů je obětí žena? Splňuje Česká republika cíle uložené jí Úmluvou o odstranění všech forem diskriminace žen? Jak debatu změní Istanbulská úmluvy, jejíž ratifikaci poslala s pozitivním stanoviskem do sněmovny vláda?Z těchto otázek vyjde můj příspěvek. Prostřednictvím analýzy odborné literatury, studií dopadů legislativních změn v rámci redefinice sexuálních trestných činů v jiných zemích a vhledem do společenské debaty, kterou teprve před několika měsíci vedla španělská veřejnost, se zaměřím na ústavní aspekty ochrany osobní integrity a sexuální důstojnosti v rámci našeho právního řádu a pokusím se najít odpověď na otázku, zda je redefinice na místě a popřípadě jaká by nejlépe zapadla do systematiky našeho trestního zákoníku. Mám za to, že možnou redefinici trápí především flagrantní rozchod mezi teorií a praxí orgánů činných v trestním řízení a značná odlišnost jednotlivých případů sexuální trestné činnosti. Zaměřím se proto i na otázku, jaká forma definice by nejlépe zapracovala zmíněné zvláštnosti. Je totiž esenciální, aby případná nová skutková podstata byla v realitě skutečně trestněprávně vynutitelná a nejednalo se spíše o hodnotové vyjádření důležitosti sexuální integrity člověka. Rád bych také akcentoval důležitost některých mechanismů trestního práva, které by nové definici z mého pohledu dodaly na funkčnosti.Rád bych do svých úvah inkorporoval i argumenty odpůrců nové skutkové podstaty a s podporou judikatury nejvyšších soudů analyzoval, jak je skutková podstata znásilnění aktuálně vykládána. V návaznosti na řečené bude třeba též posoudit, zda navrhované definice znásilnění nejsou v rozporu se základními ústavně garantovanými principy trestního práva.Můj příspěvek tak vyjde z ústavního pořádku a překlene se do reality českého trestního práva. Jeho cílem bude zamyšlení se nad tou nejlepší možnou definicí, demonstrace skutečnosti, že novou skutkovou podstatu lze zpracovat vícero způsoby a konečně představení částečně kritické myšlenky, že nová definice znásilnění nedokáže vyřešit všechny problémy, které české sexuální životy mnohdy trápí.
Název v anglickém jazyce
Definition of rape: "What's the most accurate one?"
Popis výsledku anglicky
Law No 10/2022 of 6 September 2022, formally entitled the Law Guaranteeing Full Sexual Freedom, has aroused a wave of social debate in Spanish society. The working title of the law 'yes and only yes' (la ley del sí y solo sí) has caught on with the public. The amended article 178 of the Spanish Penal Code states that "sexual aggression is committed by anyone who attacks the sexual freedom of another without his consent". Spain thus joins the list of European countries that have previously adopted such a redefinition of sexual offences against dignity. The list currently numbers around 14 countries. The current centre-left Spanish government coalition has thus taken this step in order to satisfy a section of the professional community and, among others, Spanish feminism, which has been calling for a similar amendment for several years. Spain is not unique, however, as voices calling for a redefinition of rape are growing all over the world. One of the frequent slogans at feminist demonstrations and marches is "No more" (meaning no more victims of sexual violence). Even on the Czech political scene, the new definition of the crime of rape has its supporters. The Ministry of Justice has already drafted legislative proposals, which have met with a wave of disapproval from politicians and experts alike, and so their discussion in the Chamber of Deputies has been postponed for the time being. According to its representatives, the ministry is working with two forms of definition, one based on the absence of consent, the other on the expression of disagreement. Whether Czech society is ready for a professional debate on such a legislative change, or whether irrationality will take hold and our perception will be clouded by political animosity, is a song for the future. I would like to take advantage of the calm before the storm for my contribution and analyse the possible definitions of rape by constitutional-punitive prism.Does our republic adequately protect sexual dignity and the freedom to make decisions about one's sex life? And if so, does it do so in a non-discriminatory manner when 9 out of 10 cases the victim is a woman? Does the Czech Republic meet the objectives imposed on it by the Convention on the Elimination of All Forms of Discrimination against Women? How will the debate be changed by the Istanbul Convention, the ratification of which the Government has sent to the House of Commons with a positive opinion? From these questions will come my contribution. Through an analysis of the academic literature, studies of the impact of legislative changes in the redefinition of sexual offences in other countries, and an insight into the social debate that the Spanish public had only a few months ago, I will focus on the constitutional aspects of the protection of personal integrity and sexual dignity within our legal system and try to find an answer to the question of whether a redefinition is appropriate and, if so, what would best fit into the systematics of our Criminal Code. I consider that a possible redefinition is primarily plagued by the flagrant divergence between the theory and practice of law enforcement authorities and the considerable diversity of individual cases of sexual crime. I will therefore also focus on the question of what form of definition would best incorporate these peculiarities. It is essential that any new definition is actually enforceable in criminal law and is not a value-based expression of the importance of a person's sexual integrity. I would also like to emphasise the importance of certain criminal law mechanisms that would, from my point of view, make the new definition more workable.I would like to incorporate the arguments of the opponents of the new offence into my considerations and analyse, with the support of the case law of the highest courts, how the offence of rape is currently interpreted. In the light of the foregoing, it will also be necessary to assess whether the proposed definitions of rape are not contrary to the fundamental constitutionally guaranteed principles of criminal law.My contribution will thus start from the constitutional order and translate into the reality of Czech criminal law. Its aim will be to reflect on the best possible definition, to demonstrate that the new offence can be handled in several ways, and finally to present the partially critical idea that the new definition of rape cannot solve all the problems that often plague Czech sex lives.
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
—
OECD FORD obor
50501 - Law
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2023
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
Kulturní války z pohledu ústavního práva
ISBN
978-80-7502-720-7
ISSN
—
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
15
Strana od-do
92-106
Název nakladatele
Leges
Místo vydání
Praha
Místo konání akce
Dolní Lomná
Datum konání akce
24. 7. 2023
Typ akce podle státní příslušnosti
CST - Celostátní akce
Kód UT WoS článku
—