Behaviorální ekonomie v soutěžních rozhodnutích v sektoru informačních a komunikačních technologií
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11220%2F23%3A10478964" target="_blank" >RIV/00216208:11220/23:10478964 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=BOUlQO9q8_" target="_blank" >https://verso.is.cuni.cz/pub/verso.fpl?fname=obd_publikace_handle&handle=BOUlQO9q8_</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Behaviorální ekonomie v soutěžních rozhodnutích v sektoru informačních a komunikačních technologií
Popis výsledku v původním jazyce
Tento příspěvek se zabývá relevancí behaviorální ekonomie pro rozhodovací praxi Evropské komise v oblasti soutěžního práva. Ze vzorku rozhodnutí vydaných v posledních 20 letech v oblasti informačních a komunikačních technologií je patrné, že Evropská komise se v některých svých rozhodnutích na behaviorálně ekonomické uvažování již spolehla. Z analýzy se podává, že opakujícím se fenoménem v rozhodnutích opírajících se o behaviorální ekonomii je předinstalace aplikací na zařízeních, která pro ně jsou důležitým distribučním kanálem. Dohromady s tzv. zaujatostí vůči statu quo může takovéto jednání mít protisoutěžní účinky. Zároveň se ukazuje, že Evropská komise se ve své rozhodovací praxi zabývá behaviorálně ekonomickými efekty na straně spotřebitelů, ale nikoli podniků. Behaviorálně informované případy mohou být komplikovanější po skutkové stránce, což vždy vyžaduje analýzu účinků jednání dotčeného podniku. Patrně nejzásadnějším problémem v této souvislosti pak je správná volba nápravných opatření, která je častým zdrojem potíží. Jejich správné nastavení totiž závisí na poměrně drobných detailech.
Název v anglickém jazyce
Behavioural economics in decisions applying competition law in the area of information and communication technologies
Popis výsledku anglicky
This contribution deals with the relevance of behavioural economics for the decision making of the European Commission in the area of competition law. On a sample of decisions issued in the last 20 years in the area of information and communication technologies, it is shown that the European Commission already relied on behavioural reasoning in some of its decisions. The analysis shows that a recurring phenomenon in behaviourally informed decisions is the pre-installation of applications on products that are an important channel of distribution for the kind of applications at hand. Paired with the so-called status quo bias, this type of conduct may produce anticompetitive effects. In another vein, it is found that the European Commission inquires into the behavioural elements in the decision-making of consumers, but not undertakings. Behaviourally informed cases can be complicated on a factual level, which always requires an analysis of the effects of the conduct in question. Most crucially, though, the correct choice of remedies is a common source of problems, as their correct shape and form often depends on relatively small details.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
50501 - Law
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2023
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
ANTITRUST Revue soutěžního práva
ISSN
1804-1183
e-ISSN
—
Svazek periodika
2023
Číslo periodika v rámci svazku
4
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
6
Strana od-do
"I"-"VI"
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—