Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Prezident sponzorů? Úvahy nad úpravou darů v prezidentských volbách

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216208%3A11220%2F24%3A10493564" target="_blank" >RIV/00216208:11220/24:10493564 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Prezident sponzorů? Úvahy nad úpravou darů v prezidentských volbách

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Ve svém příspěvku: &quot;Prezident sponzorů? Úvahy nad úpravou darů v prezidentských volbách&quot; se zaměřuji na jednu z klíčových otázek úpravy financování volební kampaně volbě prezidenta republiky. Konkrétně se věnuji otázce úpravy darů a bezúplatného plnění. Toto plnění od soukromých osob v souhrnu tvoří významnou část finančních prostředků, s kterými jednotliví kandidáti nakládají, a mohou tak významně ovlivnit i samotný výsledek voleb.V obecné části vymezuji specifický charakter financování prezidentské kampaně jakožto čistě soukromého financování, v které absentuje státní příspěvek. Poukazuji na možná rizika s tím spojena, převážně potenciální riziko korupce. Rovněž je zmíněn současný apel zákonodárce na výdajovou stránku kampaně, který nepovažuji za dostatečný. Tyto úvahy jsou zasazeny do ústavněprávní argumentace, kdy poukazuji na současný přístup ÚS k obecné otázce rozlišení státního a soukromého financování. Rovněž rozebírám otázku ústavních limitů nastavení darů a bezúplatných plnění pohledem volné soutěže politických sil a svobody projevu.V druhé a stěžejní části příspěvku se zaměřuji na současnou úpravu darů a bezúplatného plnění v zákoně o volbě prezidenta republiky. Tu porovnávám převážně se zákonem o sdružování v politických stráních a v politických hnutích. Zákonodárce v případě politických stran zakotvil jednak omezení okruhu dárců jednak maximální limit, který může být politické straně poskytnut. V této části rozebírám argumentaci stojícími za těmito limity a proč se domnívám, že by měla být uplatnitelná i ve vztahu k prezidentským volbám. Zvláště se pak věnuji potenciálně problematickému vymezení doby v rámci, níž může být dar poskytnut.

  • Název v anglickém jazyce

    President of Sponsors? Reflections on the Regulation of Donations in Presidential Elections

  • Popis výsledku anglicky

    In my paper &quot;President of Sponsors? Reflections on the Regulation of Donations in Presidential Elections,&quot; I focus on one of the key issues in the regulation of election campaign financing for the presidential election. Specifically, I examine the regulation of donations and in-kind contributions. These contributions from private individuals constitute a significant portion of the financial resources available to individual candidates and can thus significantly influence the outcome of the election.In the general section, I define the specific nature of presidential campaign financing, which is exclusively privately funded, with no state contribution. I highlight the potential risks associated with this system, primarily the risk of corruption. I also discuss the current legislative focus on the expenditure side of campaigns, which I consider insufficient. These considerations are framed within constitutional law arguments, as I refer to the current approach of the Constitutional Court regarding the general distinction between state and private financing. Additionally, I analyze the constitutional limits on setting donation and in-kind contribution regulations from the perspective of free competition among political forces and freedom of expression.In the second and main section of the paper, I focus on the current regulation of donations and in-kind contributions in the Act on the Election of the President of the Republic. I compare this primarily with the Act on the Association in Political Parties and Political Movements. In the case of political parties, the legislator has established both restrictions on the category of donors and a maximum limit on the amount that can be donated to a political party. In this section, I analyze the reasoning behind these limits and argue why I believe they should also apply to presidential elections. I pay special attention to the potentially problematic definition of the timeframe within which a donation may be made.

Klasifikace

  • Druh

    C - Kapitola v odborné knize

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50501 - Law

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2024

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název knihy nebo sborníku

    Hlava státu

  • ISBN

    978-80-7502-762-7

  • Počet stran výsledku

    12

  • Strana od-do

    167-178

  • Počet stran knihy

    180

  • Název nakladatele

    Leges

  • Místo vydání

    Praha

  • Kód UT WoS kapitoly